More

    Szósty ogląd mądrości według Stanisława ze Skarbimierza – od strony jej pierwszeństwa przed orężem wojennym

    Strona głównaIdeeSzósty ogląd mądrości według Stanisława ze Skarbimierza – od strony jej pierwszeństwa...

    Polecamy w dziale

    Polska – dziedzictwo 40-tu pokoleń

    Pięknie przemówił nasz Prezydent 11 listopada: bez 30 pokoleń tworzących wielką, potężną, piękną ale otwartą I Rzeczpospolitą, nie byłoby kolejnych 5 pokoleń, walczących o jej powrót. Wolność i oddolny sposób zarządzania państwem - Rzeczą Pospolitą - dały nam tę potęgę. Najwyższy czas to przypomnieć

    Pamięć o I Rzeczpospolitej jest niewygodna dla lewicy, pseudo liberałów i pseudo prawicy

    Lokaje globalnych korporacji - lewica, pseudo liberałowie, pseudo prawica - chcą, by Polacy bezrefleksyjnie wykonywali instrukcje władzy i stali się chłopami pańszczyźnianymi globalnej finansjery. Alternatywą jest tożsamość wolnościowa, która może czerpać z tradycji republikańskiej I Rzeczpospolitej

    1/3 ludności Niemiec to migranci

    Prawie 1/3 niemieckiego społeczeństwa i 40% uczniów to migranci, bądź osoby o imigranckim pochodzeniu. Wiele spośród nich nie pracuje i żyje z zasiłków. Nieproporcjonalnie wysoki jest w tej grupie również odsetek przestępców. Jednocześnie Niemcy są drugim najstarszym społeczeństwem na świecie.

    Świat, w którym klasa pracująca przestaje być potrzebna

    Przez wieki klasa rządząca i posiadająca potrzebowała klasy pracującej. Rozwój naukowo-techniczny, automatyzacja, sprawiły, że klasa pracująca staje się zbędna. Pandemia skłoniła kierownictwa firm do pozbywania się ludzi i zastępowania ich maszynami. Co teraz bogacze zrobią z niepotrzebnymi ludźmi?
    Przedstawia się przełożenie antyczno-chrześcijańskiej koncepcji mądrości na praktykę polityczną i na formację duchową, rozwijane przez Stanisława ze Skarbimierza – uczonego i królewskiego doradcę z przełomu XIV i XV w.

    W Mowie o tym, że należy wyżej cenić mądrość niż oręż wojenny (Sermo, quod sapientia sit armis bellicis praeponenda) Stanisław ze Skarbimierza (ok. 1360-1431) rozważał problem, który przedstawił Arystoteles (384-322 przed Ch.) w księdze VII Polityki. Stagiryta zastanawiał się nad celem państwa i jednoznacznie stwierdził, że nie jest nim wojna, lecz państwo musi być do wojny przygotowane. A w zupełnie innym kręgu kulturowym taoista Lao Tzu (VI/V w. przed Ch.) pisał, że „[n]ależy raczej żałować, że nie dało się zapobiec wojnie/Nigdy nie wolno myśleć o podbijaniu innych siłą oręża” i że „wyrafinowane narzędzia wojenne źle wróżą przyszłości”. Skarbimierczyk skupił się na tym, jak konfliktów zbrojnych unikać, a gdy do nich dojdzie – jak zwyciężać także wtedy, gdy się dysponuje siłami oręża słabszymi niż przeciwnik.

    Stanisław ze Skarbimierza był prawnikiem. Uzyskał tytuł doktora praw na Uniwersytecie w Pradze. Zwracał zatem szczególną uwagę na to, że o sile państwa i zachowaniu przez nie pokoju decyduje stanowienie sprawiedliwego i adekwatnego prawa. Pisał, że „[u]stawa prawna (…) winna być rozumna, przekonująca, użyteczna i godna poszanowania”. A taką jest każda, która wywodzi się z prawa naturalnego, czyli z prawa bożego. W państwie, które rządzi się takim prawem, „siłą kierującą jest prawda, prawem miłość bliźniego, regułą sprawiedliwość i równość”. Wskazywał tym na ogólne podstawowe prawo w rodzaju konstytucji, podczas gdy praktyka życia politycznego i społecznego niewątpliwie wymaga wprowadzania szczegółowych regulacji, koniecznych do porządkowania spraw doraźnych.

    Rozumienie, czym jest prawo naturalne zależy od tego, jakie znaczenie nadaje się terminowi natura. Za Arystotelesem św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) przyjął, że „jest istotą rzeczy przyporządkowaną do właściwego jej działania”. Wtedy prawo naturalne, jak ujął to Javier Hervada, „określa część porządku prawnego składającą się z norm, praw i stosunków, których źródłem i podstawą jest natura człowieka”. Kluczowe zatem jest zharmonizowanie postawy człowieka-obywatela z jego naturą oraz wzajemne relacje między obywatelami. To zaś, jak szczegółowo o tym pisał Arystoteles w księdze VIII Polityki, należy mądrze kształtować w wychowaniu. I jest to zadanie państwa.

    Teresa Grabińska
    Teresa Grabińska
    Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja