back to top
More

    O ekonomicznych podstawach Międzymorza, inwestycjach i roli instytucji finansowych (1)  

    Strona głównaABCO ekonomicznych podstawach Międzymorza, inwestycjach i roli instytucji finansowych (1)  

    Polecamy w dziale

    Jestem dumny z syna – wywiad z O. Maslakiem seniorem.

    Oleksandr Maslak był gorącym orędownikiem współpracy ukraińsko-polskiej. Zginął w 2017r. gdy wracał samochodem z konferencji poświęconej Międzymorzu. Wraz z nim zginęło trzech innych uczestników tej konferencji. Cześć ich pamięci!

    Czechy – zanik instynktu samozachowawczego czy adaptacja do spodziewanego zwycięstwa Rosji? 

    Czeskie złudzenie o dobrych stosunkach z ZSRR zakończone zostało komunistycznym przewrotem w 1948 r., a potem interwencją w 68. Choć obecne władze są przychylne PL i UA, postawa ta, wskutek kryzysu gospodarczego, może się zmienić

    O ekonomicznych podstawach Międzymorza, inwestycjach i roli instytucji finansowych w budowaniu fundamentu trwałej współpracy (2)

    W dobrze pojętym interesie własnym należy zrobić wszystko, aby Ukraina odzyskała okupowane przez Rosję tereny i trwale zniechęciła Kreml do zbrojnych agresji na kraje Międzymorza. Kolejne kroki wymagają odwagi i woli politycznej.

    Ukraina w drugim roku wojny obronnej z Rosją. Czy uda się powstrzymać ekspansję Kremla? (cz.2)

    Rosja jest na początku drabiny eskalacyjnej w konfrontacji z Ukrainą, a Ukraina w jej środku. Jej siła słabnie. Zupełnie inaczej przedstawiałby się układ sił, gdyby NATO podjęło czynne działania w obronie Ukrainy i ładu w Europie.
    O potrzebie utworzenia związku politycznego - a jednocześnie obronnego sojuszu - złożonego z państw graniczących z zachodu z Rosją, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Ukrainy oraz Rumunii, myślano już w roku 1918. Wtedy się nie udało.

    Co dalej? 

    Eksperci Instytutu im. Romana Rybarskiego zauważyli, że tak Fundusz Wyszehradzki, jak i Partnerstwo Wschodnie nie mają efektywnych narzędzi finansowych dla szybkiej integracji gospodarek państw regionu. 

    Ograniczenia dla zintensyfikowania wymiany handlowej, wydłużenia łańcuchów wartości w regionie wynikają z poniższych czynników:

    • imitacyjne gospodarki i struktura rynku ukształtowana w ostatniej dekadzie, a ukierunkowana na dostarczanie podzespołów dla zachodnich koncernów;
    • preferencje konsumentów, kupujących znane marki zachodnich producentów, lub tanie imitacje z Dalekiego Wschodu;
    • słabość i niska konkurencyjność rynku usług logistycznych  i przewozowych;
    • deficyty w infrastrukturze transportowej.

    Producenci produktów końcowych koncertują się na swoich lokalnych rynkach krajowych, lub ich eksport jest prowadzony przez rynek niemiecki.

    Producenci komponentów nastawieni są na obsługę producentów wyrobów końcowych na rynku głównie niemieckim. I tym samym konkurują ze sobą bez uruchamiania synergii współpracy.

    By tę sytuację zmienić konsumenci powinni posiąść większą wiedzę o jakości produktów wytwarzanych w krajach Trójmorza. Potrzeba także zbudowania  silnych marek własnych, co wymaga czasu. 

    Kraje Trójmorza powinny zatem inwestować także w narzędzia miękkie. Upowszechnianie wzajemnej wiedzy o sobie i swoich możliwościach przyspieszy proces odtworzenia pozrywanych jeszcze  w XVIII w. relacji kulturalnych, gospodarczych a także ludzkich. 

    Rozwój konkurencyjnego rynku usług logistycznych, by transport towarów między państwami Trójmorza był w cenach porównywalnych do tych przy przewozach między poszczególnymi krajami regionu  a Niemcami, wymaga dużych nakładów na infrastrukturę komunikacyjno-logistyczną. 

    Inną słabością jest uzależnienie od surowców energetycznych ze wschodu. Ze względu na deficyty infrastruktury nie wykorzystywana jest w sposób optymalny renta geograficzna. W 2017 r., na konferencji zorganizowanej w Warszawie przez SEW UW, przedstawiono koncepcję powołania dodatkowych instrumentów finansowych, wypełniających deficyty instytucjonalne i kapitałowe w krajach regionu, zwłaszcza tych, które jeszcze nie są w UE.

    Z uwagi na specyfikę państw regionu, która charakteryzuje się częstymi zmianami na szczytach władzy, przedstawiono propozycję powołania:

    1. Banku Międzymorza – bank taki byłby wyspecjalizowany w finansowaniu projektów infrastrukturalnych o czasie realizacji przekraczającym horyzont wyborów i z długim czasem zwrotu ( tu wskazano potrzeby rozbudowy i integracji połączeń kolejowych, drogowych, i wodnych, telekomunikacyjnych, linii elektroenergetycznych, przesyłu gazu i ropy). 
    2. Funduszu Międzymorza – angażowałby się w projekty o średnim czasie zwrotu, związanych z wykorzystaniem infrastruktury finansowanej  przez bank Międzymorza. Mogłyby to być  inwestycje w wytwórców energii, dystrybutorów energii, współpracę przemysłów obronnych, operatorów logistycznych i przewoźników. Inwestycje w subfundusze wyspecjalizowane w finansowaniu innowacyjnych projektów komercyjnych wybranych branż. 
    3. Funduszu Solidarności (w miejsce istniejącego Funduszu Wyszehradzkiego) – finansowałby  projekty miękkie w krajach Międzymorza, a także działania charytatywne skierowane do ofiar wojny, pożarów, powodzi i innych zdarzeń losowych.

    Ta infrastruktura instytucji finansowych powinna opierać się na prawie państw członkowskich i mieć w nich siedziby. Taka konstrukcja zwiększyłaby przejrzystość transakcji, jak i pozwoliłaby zbudować kapitał zaufania do krajów regionu (c.d.n.). 

    Mariusz Patey

    Referat wygłoszony na konferencji “Niezwyciężony Duch. Antysowieccy dysydenci przeciwko rosyjskiemu imperializmowi.”, która odbyła się 10-11-2023 r. w Warszawie w gmachu NOT Czackiego ⅗.

    Mariusz Patey
    Mariusz Patey
    Absolwent Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Publicysta specjalizujący się problematyce ekonomii Międzymorza, bezpieczeństwa energetycznego. Były doradca wojewody lubuskiego, były członek rad nadzorczych spółek prawa handlowego związanych z transportem, rozwiązaniami IT dla transportu.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja