Jesteśmy zachęcani przez media i ekspertów do wymiany aut spalinowych na elektryczne. Ma to poprawić jakość powietrza i zmniejszyć skutki efektu cieplarnianego. Branża elektromobilności była przedstawiana kilka lat temu przez premiera Mateusza Morawieckiego jako „koło zamachowe reindustrializacji polskiej gospodarki oraz pozytywny przykład budowania w naszym kraju przemysłu przyszłości”.
Morawiecki stawia na auta na prąd: będziemy pionierami i liderami (wyborcza.biz)
Premier zapowiadał, że jako pionierzy i liderzy nie prześpimy rewolucji przemysłowej i prognozował milion aut elektrycznych na drogach w Polsce w 2025 roku. Trudno będzie zrealizować te śmiałe plany.
A jak rozwija się branża elektromobilności w Europie? Przykładem niech będzie budowa jednej z największych fabryk baterii litowo-jonowych na Węgrzech przez chiński koncern CATL
Największa inwestycja w historii Węgier | Filary Biznesu.
Co ciekawe o budowę 7 mld euro wartej inwestycji zabiegała również Polska. Jednak z powodu braku zachęt chiński koncern zdecydował się zainwestować na Węgrzech, nad czym ubolewała nasza prasa.
Rząd węgierski z radością ogłosił, że inwestycja, która ma na celu zaopatrywać zakłady Mercedesa, BMW, Stellantis i Volkswagena w baterie litowo-jonowe, przyczyni się do dalszego wzrostu gospodarczego kraju.
Gigantyczna inwestycja Chin na Węgrzech. Zbudują fabrykę baterii | Energetyka24.
Decyzji o budowie mega fabryki podjętej przez rząd Orbana nie chcą jednak zaakceptować mieszkańcy Debreczyna, gdzie ma być zlokalizowana. Wręcz oskarżają oni przedstawicieli rządu Orbana o zdradę. Lokalni mieszkańcy obawiają się, że nowa inwestycja doprowadzi do zanieczyszczenia wód oraz ich znacznego zużycia
Debrecen’s new battery plant will have brutal high water consumption? – Daily News Hungary
Tematem zajęła się nawet międzynarodowa organizacja walcząca o ochronę środowiska – Greenpeace, która w swoim raporcie wskazuje na wiele zagrożeń środowiskowych związanych z w/w inwestycją
Co więcej, w mediach pojawiły się ostatnio informacje o poszkodowanych robotnikach, którzy pracowali przy budowie innej fabryki baterii litowo-jonowych na Węgrzech, dla koreańskiej firmy SK Innovation.
Rząd Wiktora Orbana, który postawił na współpracę z koncernami z Niemiec i Chin, zaprzecza jednak wszystkim oskarżeniom
Protests in eastern Hungary against a Chinese electric battery mega-factory – energynomics.ro
Czy to oznacza jednak, że nie mamy dostrzegać zagrożeń związanych z elektromobilnością, szczególnie że Unia Europejska (w tym polski rząd) za sprawą pakietu Fit for 55 postawiła na silny rozwój tej branży?
Fabryki samochodów elektrycznych miały być budowane również u nas. Pamiętacie jeszcze o pierwszym polskim samochodzie elektrycznym o nazwie Izera? Do dziś nie poznaliśmy założeń ekonomicznych, technologicznych i ekologicznych projektu realizowanego przez spółki Skarbu Państwa, a wydano na niego już 500 mln złotych z zaplanowanych 5 mld.
Izera. Ile już nas kosztowała? Podano konkretną kwotę i datę rozpoczęcia produkcji (auto-swiat.pl)
Co prawda 500 mln złotych wydaje się mało znaczącą kwotą w morzu ponad 100 mld złotych, które mamy otrzymać w ramach Krajowego Programu Odbudowy, jednak są to pieniądze publiczne. Polski rząd powinien udzielić informacji na co zostały wydane. Wiemy tylko, że projekt będzie realizowany w ramach współpracy z chińskim koncernem Geely Holding, który dostarczy polskiej spółce rozwiązania technologiczne.
Izera – chińska technologia, polski temperament (polityczny) – Polityka.pl
Jednak warunki tej współpracy owiane są tajemnicą. Nie wiemy czy to partner chiński będzie odpowiadał za główne procesy produkcyjne i jaka technologia ma być w Izerze zastosowana. Możliwe, że rozwój projektu „polskiego” samochodu elektrycznego przyśpieszy po wyborach, wraz z otrzymaniem przez Polską środków z KPO. Zapowiedział to lider opozycji, Donald Tusk
Izera, fabryka w Jaworznie i Donald Tusk. Zaskakujący zwrot akcji – Dziennik.pl
Czy jednak z takiego obrotu sprawy będą zadowoleni mieszkańcy Jaworzna, gdzie fabryka ma powstać? Czy nie zostaną oni postawieni przed takimi samymi problemami jak mieszkańcy Debreczyna?
MTC