back to top
More

    Dlaczego Węgrzy boją się chińskich mega inwestycji i co ma do tego Izera? 

    Strona głównaGospodarkaDlaczego Węgrzy boją się chińskich mega inwestycji i co ma do tego...

    Polecamy w dziale

    Ponadpartyjny front wzrostu cen mieszkań

    Ponad 20% posłów jest osobiście zainteresowanych wzrostem cen mieszkań. To tłumaczy ponadpartyjną koalicję dla kolejnych programów deweloper+, które nakręcają popyt, a nie zajmują się wzrostem podaży.

    Dlaczego „Tak dla Rozwoju” jest gorsze od „Mieszkania na Start”

    Mówimy Tak dla CPK i Tak dla Rozwoju wraz z posłem PiS Marcinem Horałą i posłanką Razem Pauliną Matysiak. My, obywatele, którzy tu, w Polsce, chcemy pracować, kupić mieszkanie, założyć rodzinę.

    Polskie finanse publiczne: bal na Titanicu

    Deficyt finansów publicznych wyniósł 174 mld zł w 2023. W przyszłym osiągnie 250 mld, czyli poziom 60% w stosunku do PKB. Wtedy rząd musi przedstawić budżet bez deficytu ... albo złamać Konstytucję.

    Wywiad z prof. Grażyną Ancyparowicz, członkiem Rady Polityki Pieniężnej 2016–2022. 

    Przyjęcie euro, bez przygotowania fundamentów gospodarki, zahamuje inwestycje rozwojowe, a tym samym utrudni nam doganianie zamożnych państw europejskich. Łatwo to sprawdzić sięgając do statystyk.
    Pamiętacie jeszcze o pierwszym polskim samochodzie elektrycznym Izera? Nie poznaliśmy założeń ekonomicznych, technologicznych i ekologicznych projektu realizowanego przez spółki Skarbu Państwa, a wydano już 0,5 mln z 5 mld (plan.)

    Jesteśmy zachęcani przez media i ekspertów do wymiany aut spalinowych na elektryczne. Ma to poprawić jakość powietrza i zmniejszyć skutki efektu cieplarnianego. Branża elektromobilności była przedstawiana kilka lat temu przez premiera Mateusza Morawieckiego jako „koło zamachowe reindustrializacji polskiej gospodarki oraz pozytywny przykład budowania w naszym kraju przemysłu przyszłości”.

    Morawiecki stawia na auta na prąd: będziemy pionierami i liderami (wyborcza.biz)

    Premier zapowiadał, że jako pionierzy i liderzy nie prześpimy rewolucji przemysłowej i prognozował milion aut elektrycznych na drogach w Polsce w 2025 roku. Trudno będzie zrealizować te śmiałe plany. 

    A jak rozwija się branża elektromobilności w Europie? Przykładem niech będzie budowa jednej z największych fabryk baterii litowo-jonowych na Węgrzech przez chiński koncern CATL 

    Największa inwestycja w historii Węgier | Filary Biznesu

    Co ciekawe o budowę 7 mld euro wartej inwestycji zabiegała również Polska. Jednak z powodu braku zachęt chiński koncern zdecydował się zainwestować na Węgrzech, nad czym ubolewała nasza prasa.

    Rząd węgierski z radością ogłosił, że inwestycja, która ma na celu zaopatrywać zakłady Mercedesa, BMW, Stellantis i Volkswagena w baterie litowo-jonowe, przyczyni się do dalszego wzrostu gospodarczego kraju. 

    Gigantyczna inwestycja Chin na Węgrzech. Zbudują fabrykę baterii | Energetyka24.

    Decyzji o budowie mega fabryki podjętej przez rząd Orbana nie chcą jednak zaakceptować  mieszkańcy Debreczyna, gdzie ma być zlokalizowana. Wręcz oskarżają oni przedstawicieli rządu Orbana o zdradę. Lokalni mieszkańcy obawiają się, że nowa inwestycja doprowadzi do zanieczyszczenia wód oraz ich znacznego zużycia 

    Debrecen’s new battery plant will have brutal high water consumption? – Daily News Hungary

    Tematem zajęła się nawet międzynarodowa organizacja walcząca o ochronę środowiska – Greenpeace, która w swoim raporcie wskazuje na wiele zagrożeń środowiskowych związanych z w/w inwestycją

    Environmentally speaking, what is wrong with battery factories appearing in Hungary? – Greenpeace Magyarország

    Co więcej, w mediach pojawiły się ostatnio informacje o poszkodowanych robotnikach, którzy pracowali przy budowie innej fabryki baterii litowo-jonowych na Węgrzech, dla koreańskiej firmy SK Innovation. 

    Węgry: Wolna Europa: dziesiątki osób zachorowało przy budowie fabryki baterii do samochodów elektrycznych (wnp.pl))

    Rząd Wiktora Orbana, który postawił na współpracę z koncernami z Niemiec i Chin, zaprzecza jednak wszystkim oskarżeniom 

    Protests in eastern Hungary against a Chinese electric battery mega-factory – energynomics.ro

    Czy to oznacza jednak, że nie mamy dostrzegać zagrożeń związanych z elektromobilnością, szczególnie że Unia Europejska (w tym polski rząd) za sprawą pakietu Fit for 55 postawiła na silny rozwój tej branży? 

    Fabryki samochodów elektrycznych miały być budowane również u nas. Pamiętacie jeszcze o pierwszym polskim samochodzie elektrycznym o nazwie Izera? Do dziś nie poznaliśmy założeń ekonomicznych, technologicznych i ekologicznych projektu realizowanego przez spółki Skarbu Państwa, a wydano na niego już 500 mln złotych z zaplanowanych 5 mld.

    Izera. Ile już nas kosztowała? Podano konkretną kwotę i datę rozpoczęcia produkcji (auto-swiat.pl) 

    Co prawda 500 mln złotych wydaje się mało znaczącą kwotą w morzu ponad 100 mld złotych, które mamy otrzymać w ramach Krajowego Programu Odbudowy, jednak są to pieniądze publiczne. Polski rząd powinien udzielić informacji na co zostały wydane. Wiemy tylko, że projekt będzie realizowany w ramach współpracy z chińskim koncernem Geely Holding, który dostarczy polskiej spółce rozwiązania technologiczne. 

    Izera – chińska technologia, polski temperament (polityczny) – Polityka.pl 

    Jednak  warunki tej współpracy owiane są tajemnicą. Nie wiemy czy to partner chiński będzie odpowiadał za główne procesy produkcyjne i jaka technologia ma być w Izerze zastosowana. Możliwe, że rozwój projektu „polskiego” samochodu elektrycznego przyśpieszy po wyborach, wraz z otrzymaniem przez Polską środków z KPO. Zapowiedział to lider opozycji, Donald Tusk 

    Izera, fabryka w Jaworznie i Donald Tusk. Zaskakujący zwrot akcji – Dziennik.pl 

    Czy jednak z takiego obrotu sprawy będą zadowoleni mieszkańcy Jaworzna, gdzie fabryka ma powstać? Czy nie zostaną oni postawieni przed takimi samymi problemami jak mieszkańcy Debreczyna? 

    MTC

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja