back to top
More

    Obowiązek szkolny

    Strona głównaHistoriaObowiązek szkolny

    Polecamy w dziale

    Obława Augustowska

    W dniach 25-28.07.1945 roku miała miejsce operacja wojskowa przeprowadzona przez NKWD, UB, oddziały Armii Czerwonej i Ludowego Wojska Polskiego. Zabito co najmniej 6 tysięcy ludzi, mieszkańców pow. Suwalskiego i Augustowskiego.

    Konstytucja Księstwa Warszawskiego

    22.07.1807 w Dreźnie Cesarz Francuzów Napoleon Bonaparte nadał Polakom Konstytucję Księstwa Warszawskiego, które utworzył na ziemiach odebranych zaborcom (przede wszystkim Rosjanom). 

    Zdobycie Konstantynopola przez krzyżowców

    17.07.1203 roku, po raz pierwszy od 800 lat, Konstantynopol, stolica Cesarstwa Bizantyjskiego, został zdobyty przez krzyżowców. Akt ten stanowił ponurą parodię świętowanej 2 dni wcześniej 104 rocznicy zdobycia Jerozolimy

    Kodeks Makarewicza

    11.07.1932 zostało wydane rozporządzenie Prezydenta RP Ignacego Mościckiego o wprowadzeniu nowego kodeksu karnego, który przeszedł do historii jako kodeks Makarewicza. Uważany był za pracę mistrzowską.
    12 stycznia 1808 roku Izba Edukacji Publicznej wprowadziła obowiązek szkolny dla dzieci od 7 do 14 lat. Był to efekt oświecenia, rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich. Od tej pory wszyscy mieli być wolni, równi i braterscy.

    12 stycznia 1808 roku Izba Edukacji Publicznej w Księstwie Warszawskim wprowadziła obowiązek szkolny dla wszystkich dzieci w wieku od 7 do14 lat. Oznaczało to realizację postulatu polskiego myśliciela epoki odrodzenia Andrzeja Frycza Modrzewskiego, który domagał się powszechnego prawa do edukacji w swoim najsłynniejszym dziele z 1556 roku „O naprawie Rzeczypospolitej”. 

    Przeciwnikiem tej idei był przez lata Kościół Katolicki, sprawujący niejako monopol na nauczanie plebsu i spoglądający niechętnie na świecką edukację. Dopiero epoka oświecenia i wojny napoleońskie sprawiły, że monopol ten został przełamany. 

    Jak to wyglądało na świecie? Pionierem było Księstwo Weimarskie, które usiłowało wprowadzić obowiązek szkolny już w 1619 roku. Niedługo później do Weimaru dołączyły Księstwo Gotajskie oraz Prusy. W Massachusetts wprowadzili go dominujący w kolonii purytanie. W 1683 roku wprowadziło go Księstwo Oleśnickie. Przymus obejmował dzieci w wieku od 6 do 9 lat.

    W roku 1717 roku król Prus Fryderyk Wilhelm I Hohenzollern wydał nakaz by wszystkie dzieci w całym kraju uczęszczały do szkół podstawowych. W kolejnych latach inne monarchie europejskie starały się naśladować Prusy (min. Habsburgowie i król Danii Chrystian VI Oldenburg). Mimo, że Prusy były na tym polu wzorem do naśladowania, to jakość nauczania była niska. Nauczycielami zostawali często weterani wojenni bez przygotowania pedagogicznego o ograniczonej wiedzy, przez co nauka sprowadzała się do podstawowych umiejętności: czytania, pisania i rachunków, a przede wszystkim karności i dyscypliny. 

    Nie chodziło o to, żeby mieszkańcy Prus byli dobrze wykształceni, lecz żeby byli dobrymi żołnierzami – ślepo posłusznymi i podporządkowanymi państwu. 

    Przełomowym wydarzeniem okazała się być rewolucja francuska i wojny napoleońskie, które jej idee poniosły daleko poza granice Republiki, a potem Cesarstwa, oraz rewolucja industrialna, która zapewniła odpowiednią infrastrukturę. Edukacja odtąd miała być powszechna i nowoczesna. Zgodna  z zasadami wolności, równości i braterstwa. Kolejne państwa wprowadzały przymus szkolny, aż stał się on prawdziwie powszechny. 

    Czy dziś, w dobie powszechnego dostępu do informacji i upadku tradycyjnych autorytetów, nadal ma on sens? 

    Kazimierz Grabowski

    Skrócony link:
    https://abcniepodleglosc.pl/6zaa

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja