back to top
More

    Jaka będzie pozycja Polski w nowej Unii Europejskiej?

    Strona głównaPolitykaJaka będzie pozycja Polski w nowej Unii Europejskiej?

    Polecamy w dziale

    Polscy przedsiębiorcy globalni chcą CPK!

    Rozbudowa Okęcia, a zatem wyburzenie Ochoty lub Mordoru, oznacza jedno - rezygnację z CPK. Lecz chociaż PDT nie ma kompleksów (wielkości i polskości), to CPK chcą najwięksi polscy przedsiębiorcy.

    44% – wybory samorządowe są nieważne! :)

    44% w II turze to podważenie przez wyborców legalności systemu. Czas tę patologię odrzucić i zaproponować normalność – oddolny system zarządzania naszymi gminami i państwem - naszymi pieniędzmi.

    Tarcza niemiecka, głupota naszych elit i propaganda

    Niemcy proponują Europie swoją tarczę ochronną. Proponują, bo przez kilkadziesiąt lat podbiły Europę swoją gospodarką. A teraz chcą to zaklajstrować politycznie i militarnie, co przestaje być śmieszne.

    Partie wygrywają – Polska przegrywa

    Po euforii z października 2023 i oczekiwaniu na czasy pizzy i coli lajt, a wróciły ubeckie zmory, nie pozostało nic. Tylko 51,5% głosowało. Gdy nastąpi spadek poniżej 50%, zawali się zły system zarządzania Polską.
    W Brukseli kończy się dyskusja o przyszłej UE. Niemcy i Francja chcą likwidacji zasady jednomyślności. Ma to usprawnić funkcjonowanie UE. Bruksela czeka na wynik wyborów w Polsce. Przegrana europejskiej opozycji może to utrudnić.

    Do wyborów parlamentarnych pozostały niecałe 2 tygodnie. Od dłuższego czasu zasypywani jesteśmy lawiną obietnic. Każda z partii stara się przedstawić rozwiązania, które w krótkim okresie pozytywnie wpłyną na nasze dochody i majątek. Ograniczeniami budżetowymi nikt się nie przejmuje. 

    W tym zalewie obietnic prawie nikt nie dostrzega, że za naszą zachodnią granicą zaczyna się debata: jak ma wyglądać Unia Europejska w nadchodzących dekadach. Sprawa ta – przyszłego  kształtu UE – wpłynie nie tylko na nasze życie, ale również na życie naszych dzieci i wnuków. 

    Dominujący głos w Unii mają Niemcy i Francja. Jest to oczywiste ze względu na wielkość ich gospodarek oraz potencjał ludnościowy. W obecnym modelu dominacja tych dwóch państw jest ograniczana przez zasadę jednomyślności w tzw. wrażliwych obszarach. Zaliczamy do nich m.in.: podatki, rozszerzenie UE czy wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwo. Jednomyślność ma na celu ochronę interesów i suwerenności mniejszych państw przed zdominowaniem przez większe.  

    Jednomyślność – Consilium (europa.eu)

    W ostatnich tygodniach pojawiły się informacje, że eksperci rządowi z Niemiec i Francji proponują całkowitą rezygnację z zasady jednomyślności. Ma to usprawnić funkcjonowanie UE. 

    W nowym systemie decyzje podejmowane byłyby większością kwalifikowaną. Dodatkowo eksperci sugerują zwiększenie dochodów budżetowych Unii (kosztem państw członkowskich), co byłoby kolejnym krokiem do stworzenia unii fiskalnej. Raport, z którego treścią możecie zapoznać się pod linkiem: 

    Paper-EU-reform.pdf (politico.eu) 

    nie jest co prawda oficjalnym stanowiskiem rządu niemieckiego i francuskiego. Możemy go jednak uznać, za kolejną próbę zbadania na co mogą pozwolić sobie Niemcy i Francja w kształtowaniu nowego porządku w Europie. 

    O tym, że gra o nowy ład w Unii Europejskiej już się rozpoczęła, świadczą artykuły w prasie zagranicznej. Sugerują, że Bruksela czeka na wyborcze rozstrzygnięcie w naszym kraju. Według dziennikarzy kontynuacja rządów PiS może utrudnić wprowadzenie nowego modelu UE. 

    Poland’s lurch to the right ahead of elections unsettles Brussels | Financial Times (ft.com)

    Niezależnie od tego kto ostatecznie zwycięży w wyborach 15 października, ze względu na szybko pogarszającą się sytuację sektora finansów publicznych, nowy rząd będzie miał utrudnioną pozycję negocjacyjną. Być może będzie chciał zrezygnować z części naszej suwerenności, aby tylko otrzymać dodatkowe środki finansowe z Brukseli. Pisałem o tym niedawno. 

    Rząd prosi Komisję Europejską o dodatkowe 23 mld euro (100 mld zł) – ABC Niepodległość – MTC (abcniepodleglosc.pl)

    Sposób implementacji nowych rozwiązań unijnych w Polsce nie wróży dobrze na przyszłość. Przekonaliśmy się o tym obserwując uchwalanie Krajowego Planu Odbudowy oraz nowych założeń nowej polityki klimatycznej (tzw. Fit for 55). Zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym. A gdy pojawiły się negatywne konsekwencje rozwiązań, to Prawo i Sprawiedliwość zaprzeczało, że je wcześniej poparło.

    Czy podobnie będzie z Nowym Ładem Europejskim? To okaże się już po wyborach. 

    MTC

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja