back to top
More

    Jaka będzie pozycja Polski w nowej Unii Europejskiej?

    Strona głównaPolitykaJaka będzie pozycja Polski w nowej Unii Europejskiej?

    Polecamy w dziale

    Walczmy jak Donald Trump 

    Ameryka Donalda Trumpa, Ameryka wielka i silna wolnością swoich obywateli jest gwarantem naszej wolności i niepodległości. Jeżeli w Stanach ostatecznie zwyciężą globaliści, nasz los będzie marny.

    Wszyscy przeciwko Marine Le Pen

    Chociaż za zwycięzcę uznaje się skrajnie lewicowego Melenchona, to jego Francja Nieujarzmiona jedynie utrzymała stan posiadania, a on sam nie zostanie premierem. Zwycięzcą jest ... Emanuel Macron

    Zyski firm w 1 kwartale spadły o 40%

    Zyski firm zatrudniających od 50 osób spadły o 40% r/r w 1 kw. b.r. Wynika to nie tylko z rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (płace, energia), lecz też ze spadku przychodów.

    Keir Starmer – nowy premier Wielkiej Brytanii

    Wybory do Izby Gmin wygrała Partia Pracy (laburzyści), która zdobyła niemal 34% głosów i 412 mandatów (na 650). Do zwycięstwa poprowadził ją Keir Starmer, porównywany do Tony'ego Blaira "umiarkowany nudziarz".
    W Brukseli kończy się dyskusja o przyszłej UE. Niemcy i Francja chcą likwidacji zasady jednomyślności. Ma to usprawnić funkcjonowanie UE. Bruksela czeka na wynik wyborów w Polsce. Przegrana europejskiej opozycji może to utrudnić.

    Do wyborów parlamentarnych pozostały niecałe 2 tygodnie. Od dłuższego czasu zasypywani jesteśmy lawiną obietnic. Każda z partii stara się przedstawić rozwiązania, które w krótkim okresie pozytywnie wpłyną na nasze dochody i majątek. Ograniczeniami budżetowymi nikt się nie przejmuje. 

    W tym zalewie obietnic prawie nikt nie dostrzega, że za naszą zachodnią granicą zaczyna się debata: jak ma wyglądać Unia Europejska w nadchodzących dekadach. Sprawa ta – przyszłego  kształtu UE – wpłynie nie tylko na nasze życie, ale również na życie naszych dzieci i wnuków. 

    Dominujący głos w Unii mają Niemcy i Francja. Jest to oczywiste ze względu na wielkość ich gospodarek oraz potencjał ludnościowy. W obecnym modelu dominacja tych dwóch państw jest ograniczana przez zasadę jednomyślności w tzw. wrażliwych obszarach. Zaliczamy do nich m.in.: podatki, rozszerzenie UE czy wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwo. Jednomyślność ma na celu ochronę interesów i suwerenności mniejszych państw przed zdominowaniem przez większe.  

    Jednomyślność – Consilium (europa.eu)

    W ostatnich tygodniach pojawiły się informacje, że eksperci rządowi z Niemiec i Francji proponują całkowitą rezygnację z zasady jednomyślności. Ma to usprawnić funkcjonowanie UE. 

    W nowym systemie decyzje podejmowane byłyby większością kwalifikowaną. Dodatkowo eksperci sugerują zwiększenie dochodów budżetowych Unii (kosztem państw członkowskich), co byłoby kolejnym krokiem do stworzenia unii fiskalnej. Raport, z którego treścią możecie zapoznać się pod linkiem: 

    Paper-EU-reform.pdf (politico.eu) 

    nie jest co prawda oficjalnym stanowiskiem rządu niemieckiego i francuskiego. Możemy go jednak uznać, za kolejną próbę zbadania na co mogą pozwolić sobie Niemcy i Francja w kształtowaniu nowego porządku w Europie. 

    O tym, że gra o nowy ład w Unii Europejskiej już się rozpoczęła, świadczą artykuły w prasie zagranicznej. Sugerują, że Bruksela czeka na wyborcze rozstrzygnięcie w naszym kraju. Według dziennikarzy kontynuacja rządów PiS może utrudnić wprowadzenie nowego modelu UE. 

    Poland’s lurch to the right ahead of elections unsettles Brussels | Financial Times (ft.com)

    Niezależnie od tego kto ostatecznie zwycięży w wyborach 15 października, ze względu na szybko pogarszającą się sytuację sektora finansów publicznych, nowy rząd będzie miał utrudnioną pozycję negocjacyjną. Być może będzie chciał zrezygnować z części naszej suwerenności, aby tylko otrzymać dodatkowe środki finansowe z Brukseli. Pisałem o tym niedawno. 

    Rząd prosi Komisję Europejską o dodatkowe 23 mld euro (100 mld zł) – ABC Niepodległość – MTC (abcniepodleglosc.pl)

    Sposób implementacji nowych rozwiązań unijnych w Polsce nie wróży dobrze na przyszłość. Przekonaliśmy się o tym obserwując uchwalanie Krajowego Planu Odbudowy oraz nowych założeń nowej polityki klimatycznej (tzw. Fit for 55). Zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym. A gdy pojawiły się negatywne konsekwencje rozwiązań, to Prawo i Sprawiedliwość zaprzeczało, że je wcześniej poparło.

    Czy podobnie będzie z Nowym Ładem Europejskim? To okaże się już po wyborach. 

    MTC

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja