Kilka dni temu premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej oświadczył, że twierdzenie jakoby „Polska poparła pakiet Fit for 55, jest elementem dezinformacji oraz manipulacji”
Premier: Polska nigdy nie poparła żadnego pakietu Fit for 55 (wpolityce.pl).
Ponieważ jestem autorem artykułów o kosztach polityki klimatycznej, zaakceptowanej przez rząd Mateusza Morawieckiego,
Czy już możemy otwierać szampana? – ABC Niepodległość – MTC (abcniepodleglosc.pl)
Kto zapłaci za transformację energetyczną w Polsce? – ABC Niepodległość – MTC (abcniepodleglosc.pl)
poczuwam się do odpowiedzi na jego zarzuty, jakobym dezinformował i manipulował. Oto fakty:
1. W grudniu 2020 roku odbył się szczyt Unii Europejskiej, na którym jednogłośnie, 27 państw członkowskich zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 roku w stosunku do poziomów z 1990 roku.
Realizacja Europejskiego Zielonego Ładu (europa.eu)
2. Prasa informowała, że początkowo premier Mateusz Morawiecki nie chciał się zgodzić na 55% redukcji gazów cieplarnianych, domagając się jednocześnie dodatkowych pieniędzy i szczegółowych zapisów prawnych. Ostatecznie jednak zrezygnował on z weta, ponieważ Komisja Europejska postanowiła uwzględnić postulaty naszego kraju odnośnie zwiększenia puli środków przeznaczonych dla Polski z Funduszu Modernizacyjnego.
Mateusz Morawiecki zrezygnował z drugiego weta. Cel klimatyczny zaakceptowany – rp.pl
Drugie weto odwołane. Polska za przyspieszeniem klimatycznym UE – Polityka.pl
3. Minister Sprawiedliwości Zbigniew Ziobro poinformował w ubiegłym tygodniu na Twitterze, że Mateusz Morawiecki podjął tę decyzję jednoosobowo, bez konsultacji z Radą Ministrów. Nie wiemy, czy Premier przed rezygnacją z weta konsultował to z Jarosławem Kaczyńskim.
Ziobro odpowiada premierowi: Polska poparła Fit for 55 (wpolityce.pl)
4. Po decyzji Rady Europejskiej, Komisja Europejska rozpoczyna prace nad szczegółowymi przepisami implementującymi nowe cele polityki klimatycznej. W miarę zaawansowania prac, w drugiej połowie 2021 roku, pojawiają się pierwsze komentarze ministerstw oraz polityków, że postawione cele są zbyt ambitne dla Polski, oraz narażają nasz kraj na znaczący wzrost kosztów.
Tusk o Fit for 55: premier Morawiecki zaakceptował ten ryzykowny projekt | Energetyka24
5. W listopadzie 2021 roku pojawia się wypowiedź Jarosława Kaczyńskiego, który dopuszcza zawetowanie pakietu „Fit for 55”. Jednocześnie na łamach prasy eksperci argumentują, iż zawetowanie w tym momencie pakietu jest niemożliwe. Można to było tylko zrobić rok wcześniej na forum Rady Europejskiej. Jarosław Kaczyński nie wiedział o tym, czy został wprowadzony w błąd?
Jarosław Kaczyński dopuszcza weto pakietu „Fit for 55” (wnp.pl)
Flisowska: Pakiet Fit for 55 to nie jest dokument, który można zawetować – rp.pl
Polskie weto dla „Fit for 55” – czy to możliwe prawnie? [KOMENTARZ] | Energetyka24
6. W grudniu 2021 roku analitycy Banku Pekao S.A. wydają raport, w którym przedstawiają wpływ pakietu „Fit for 55” na poszczególne sektory polskiej gospodarki. Możemy w nim znaleźć informacje, że pakiet przyczyni się do wzrostu cen energii elektrycznej, ciepła sieciowego oraz paliw (na czym ucierpią przedsiębiorstwa oraz konsumenci). Jednak skorzysta na nim budżet Państwa zwiększając swoje przychody.
Pekao – Wpływ Fit for 55 na polską gospodarkę – final.pdf
7. W sierpniu 2022 roku Krajowy Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ Solidarność pisze list do premiera Morawieckiego, w którym prosi o przedstawienie kosztów (społecznych i gospodarczych) implementacji pakietu Fit for 55. Nie wiemy czy Premier na ten list odpowiedział.
Pismo-Premier-M.-Morawiecki-1.pdf (solidarnoscpkw.pl)
8. Od marca 2023 roku pojawia się coraz więcej informacji o skutkach wdrożenia pakietu Fit for 55. Co więcej, Jarosław Kaczyński nazywa go przykładem zielonego komunizmu, a premier Mateusz Morawiecki mówi, że zrobi wszystko, by ochronić polskie rodziny przed pseudoekologicznym wymysłem bogatych krajów i biurokratów z Brukseli.
9. 11 maja na łamach portalu wpolityce.pl Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński stwierdził, że Premier Mateusz Morawiecki w grudniu 2020 roku na Radzie Europejskiej nie mógł niczego zablokować. Tym samym Podsekretarz stawia bardzo śmiałą tezę, że Polska jest pozbawiona możliwości weta w Radzie Europejskiej, że cokolwiek by Polska zrobiła, to i tak przepisy Fit for 55 zostałyby nam narzucone.
Czy Polska mogła zablokować Fit for 55? (wpolityce.pl)
Fakty
1. Wszystkie przedstawione wyżej dokumenty urzędowe oraz informacji prasowe wskazują, że premier Mateusz Morawiecki zaakceptował w grudniu 2020 roku nowe cele klimatyczne. Na ich podstawie Komisja Europejska oraz Parlament Europejski tworzą rozwiązania prawne, które muszą być implementowane w państwach członkowskich.
2. Możliwość skutecznego weta, chroniącego interesy Polski, istniała tylko w grudniu 2020 roku. Zrezygnowano jednak z niej.
3. Polskie firmy i konsumenci będą w najbliższych latach ponosić koszty pakietu Fit for 55,
a jego beneficjentem będzie budżet. Koszty nie są na chwilę obecną jeszcze ostatecznie możliwe do zweryfikowanie.
4. Nie wiemy czy podejmując decyzję o akceptacji nowych celów klimatycznych Mateusz Morawiecki posiadał analizy dotyczące kosztów tych przepisów i ich wpływu na polską gospodarkę.
5. Nie przedstawiono publicznie kosztów związanych z niezrealizowaniem celów polityki klimatycznej.
6. Od marca b.r. politycy Prawa i Sprawiedliwości przystąpili do ostrej krytyki rozwiązań Pakietu Fit for 55, do którego powstania się przyczynili, rezygnując z weta na Radzie Europejskiej w grudniu 2020 roku.
7. Mimo oburzenia przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości nikt jeszcze nie przedstawił rozwiązań, które zmniejszyłyby koszty pakietu Fit for 55 dla polskiej gospodarki.
MTC