Czwarty wgląd w mądrość od strony wojny sprawiedliwej i niesprawiedliwej – wg Stanisława ze Skarbimierza

Data

Strona głównaIdeeCzwarty wgląd w mądrość od strony wojny sprawiedliwej i niesprawiedliwej –...

Polecamy w dziale

Chrońmy nasze dzieci w przedszkolu, w szkole … i w Macdonaldzie

Demoralizacja narodu jest najprostszym i najtańszym sposobem na przejęcie jego państwa - zasobów materialnych i ludzkich. Sposobem na przekształcenie człowieka – dziecka bożego w niewolnika własnych żądz i światowych korporacji.

Franek Vetulani i Jan Hartman – wyznawcy 11 przykazania

Franek Vetulani jest najbardziej znanym studentem krakowskim ostatnich lat. Zawiesił tęczową flagę na Smoku Wawelskim. Obraża pamięć Jana Pawła II i Wandę Półtawską. Jego nihilizm uderza w polskie wartości. Bronią go profesorowie.

Związki zawodowe – między tradycją a wyzwaniami współczesności

Tylko 1,5 mln (na 17 mln prac.) to członkowie związków zawodowych. Liczba osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wynosiła 1,3 mln, a 1,2 mln pracuje na umowę o pracę lub dzieło. Czy związki zawodowe powinny im pomóc?
Przedstawia się przełożenie antyczno-chrześcijańskiej koncepcji mądrości na praktykę polityczną i na formację duchową, rozwijane przez Stanisława ze Skarbimierza – uczonego i królewskiego doradcę z przełomu XIV i XV w.

Najsłynniejszą ze swoich mów Kazanie o wojnie sprawiedliwej i niesprawiedliwej (Sermo de bello justo et injusto) Stanisław ze Skarbimierza opatrzył mottem z Księgi Przysłów Starego Testamentu: „Nie sprzeczaj się [nie walcz] z nikim, o ile ci zła nie wyrządził”. Przystąpienie zatem do walki przeciwko drugiemu człowiekowi, a tym bardziej przeciwko społeczności, jest dopuszczalne tylko z potrzeby obrony w wyniku ataku drugiej strony. Do tej prawowitej przyczyny wojny dochodzi przyzwolenie do jej prowadzenia, wydane wyłącznie przez władzę zwierzchnią.

Wojna jest zawsze złem i niesie z sobą śmierć wielu osób, zarówno po stronie napastników, jak i obrońców oraz zniszczenie infrastruktury na obszarze toczonych walk. Jej konsekwencje dotykają bezpośrednio konstytucji moralnej walczących i często powodują ich duchową demoralizację, i to nie jedynie tych, którzy są napastnikami lub bezpośrednio biorą udział w starciach wojennych, ale także tych, którzy w inny sposób zmagają się z konsekwencjami wojny: „niezliczone zabójstwa i najokropniejsze gwałty, rozpusta, świętokradztwo, rabunki, cudzołóstwa i różne występki”. Odpowiedzialność za to wszystko ponosi jednak tylko ten „kto bez powodu walczy przeciwko królestwu albo społeczności”.

Decyzja przystąpieniu do wojny wymaga – jak pouczał Stanisław ze Skarbimierza (za wcześniejszymi ustaleniami Marka T. Cycerona (106-43 przed Ch.), św. Augustyna (354-430), św. Tomasza z Akwinu (1225-1274) – wcześniejszego skrupulatnego rozpoznania, czy jest ona sprawiedliwa, czy niesprawiedliwa. Sprawiedliwa jest zaś wojna,

1) „jeżeli [prowadzi ją ktoś, kto] jest osobą świecką, nie duchowną, której zakazane jest rozlewać krew ludzką”.

2) „Jeżeli toczy się dla odzyskania własności lub w obronie ojczyzny.”

3) „Jeżeli prawowita jest przyczyna, mianowicie, że walczy się z konieczności, aby przez walkę uzyskać naruszony pokój albo go osiągnąć.”

4) „Jeżeli nie toczy się z nienawiści albo zemsty czy chciwości, ale z umiłowania prawa Boskiego, dla miłości, sprawiedliwości i posłuszeństwa.”

5) „Jeśli toczy się z upoważnienia Kościoła (zwłaszcza gdy walczy się za wiarę) albo z upoważnienia monarchy”.

Teresa Grabińska
Teresa Grabińska
Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

Ostatnie wpisy autora