back to top
More

    Czwarty wgląd w mądrość od strony wojny sprawiedliwej i niesprawiedliwej – wg Stanisława ze Skarbimierza

    Strona głównaIdeeCzwarty wgląd w mądrość od strony wojny sprawiedliwej i niesprawiedliwej –...

    Polecamy w dziale

    Alkoholizm europejski a kryzys wodny

    Do wyprodukowania 1 l piwa zużywa się 300 l wody. Kto pije 1 l piwa dziennie, przez 4 lata spowoduje ślad wodny na poziomie 440 000 litrów, więcej niż wynosi ślad wodny wyprodukowania nowego samochodu.

    Rozmowa z prezesem Fundacji Orla Straż Bartoszem Rutkowskim 

    W Iraku ISIS dopuściło się wielu zbrodni, głównie na ludności cywilnej. Mieszkałem z cywilami, jadłem i godzinami rozmawiałem o tym, co się wydarzyło. Poznałem ich potrzeby. Postanowiłem im pomóc. Ta działalność trwa już 8 lat.

    Dwaj bracia – dwa patriotyzmy 

    Od lat znaczna część polityków, ludzi sztuki, literatów, „aktywistów”...

    Partie i polityka. Diagnoza polskiego systemu władzy.

    “Wykonywanie władzy politycznej czy to we wspólnocie, czy to w instytucjach reprezentujących państwo powinno być ofiarną służbą człowiekowi i społeczeństwu, nie zaś szukaniem własnych korzyści z pominięciem dobra wspólnego". JPII
    Przedstawia się przełożenie antyczno-chrześcijańskiej koncepcji mądrości na praktykę polityczną i na formację duchową, rozwijane przez Stanisława ze Skarbimierza – uczonego i królewskiego doradcę z przełomu XIV i XV w.

    Najsłynniejszą ze swoich mów Kazanie o wojnie sprawiedliwej i niesprawiedliwej (Sermo de bello justo et injusto) Stanisław ze Skarbimierza opatrzył mottem z Księgi Przysłów Starego Testamentu: „Nie sprzeczaj się [nie walcz] z nikim, o ile ci zła nie wyrządził”. Przystąpienie zatem do walki przeciwko drugiemu człowiekowi, a tym bardziej przeciwko społeczności, jest dopuszczalne tylko z potrzeby obrony w wyniku ataku drugiej strony. Do tej prawowitej przyczyny wojny dochodzi przyzwolenie do jej prowadzenia, wydane wyłącznie przez władzę zwierzchnią.

    Wojna jest zawsze złem i niesie z sobą śmierć wielu osób, zarówno po stronie napastników, jak i obrońców oraz zniszczenie infrastruktury na obszarze toczonych walk. Jej konsekwencje dotykają bezpośrednio konstytucji moralnej walczących i często powodują ich duchową demoralizację, i to nie jedynie tych, którzy są napastnikami lub bezpośrednio biorą udział w starciach wojennych, ale także tych, którzy w inny sposób zmagają się z konsekwencjami wojny: „niezliczone zabójstwa i najokropniejsze gwałty, rozpusta, świętokradztwo, rabunki, cudzołóstwa i różne występki”. Odpowiedzialność za to wszystko ponosi jednak tylko ten „kto bez powodu walczy przeciwko królestwu albo społeczności”.

    Decyzja przystąpieniu do wojny wymaga – jak pouczał Stanisław ze Skarbimierza (za wcześniejszymi ustaleniami Marka T. Cycerona (106-43 przed Ch.), św. Augustyna (354-430), św. Tomasza z Akwinu (1225-1274) – wcześniejszego skrupulatnego rozpoznania, czy jest ona sprawiedliwa, czy niesprawiedliwa. Sprawiedliwa jest zaś wojna,

    1) „jeżeli [prowadzi ją ktoś, kto] jest osobą świecką, nie duchowną, której zakazane jest rozlewać krew ludzką”.

    2) „Jeżeli toczy się dla odzyskania własności lub w obronie ojczyzny.”

    3) „Jeżeli prawowita jest przyczyna, mianowicie, że walczy się z konieczności, aby przez walkę uzyskać naruszony pokój albo go osiągnąć.”

    4) „Jeżeli nie toczy się z nienawiści albo zemsty czy chciwości, ale z umiłowania prawa Boskiego, dla miłości, sprawiedliwości i posłuszeństwa.”

    5) „Jeśli toczy się z upoważnienia Kościoła (zwłaszcza gdy walczy się za wiarę) albo z upoważnienia monarchy”.

    Teresa Grabińska
    Teresa Grabińska
    Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja