back to top
More

    Czwarty wgląd w mądrość od strony wojny sprawiedliwej i niesprawiedliwej – wg Stanisława ze Skarbimierza

    Strona głównaIdeeCzwarty wgląd w mądrość od strony wojny sprawiedliwej i niesprawiedliwej –...

    Polecamy w dziale

    Alkoholizm europejski a kryzys wodny

    Do wyprodukowania 1 l piwa zużywa się 300 l wody. Kto pije 1 l piwa dziennie, przez 4 lata spowoduje ślad wodny na poziomie 440 000 litrów, więcej niż wynosi ślad wodny wyprodukowania nowego samochodu.

    Rozmowa z prezesem Fundacji Orla Straż Bartoszem Rutkowskim 

    W Iraku ISIS dopuściło się wielu zbrodni, głównie na ludności cywilnej. Mieszkałem z cywilami, jadłem i godzinami rozmawiałem o tym, co się wydarzyło. Poznałem ich potrzeby. Postanowiłem im pomóc. Ta działalność trwa już 8 lat.

    Dwaj bracia – dwa patriotyzmy 

    Od lat znaczna część polityków, ludzi sztuki, literatów, „aktywistów”...

    Partie i polityka. Diagnoza polskiego systemu władzy.

    “Wykonywanie władzy politycznej czy to we wspólnocie, czy to w instytucjach reprezentujących państwo powinno być ofiarną służbą człowiekowi i społeczeństwu, nie zaś szukaniem własnych korzyści z pominięciem dobra wspólnego". JPII
    Przedstawia się przełożenie antyczno-chrześcijańskiej koncepcji mądrości na praktykę polityczną i na formację duchową, rozwijane przez Stanisława ze Skarbimierza – uczonego i królewskiego doradcę z przełomu XIV i XV w.

    W końcowej części mowy (kazania) Skarbimierczyk ustosunkował się do krucjat religijnych w Ziemi Świętej, prowadzonych przeciw muzułmanom (Saracenom). Papieskie błogosławieństwo dla chrześcijańskiego rycerstwa było wtedy jak najbardziej słuszne i potrzebne, ponieważ Ziemia Święta „jest uświęcona narodzeniem, mieszkaniem i śmiercią Jezusa Chrystusa, a ponieważ jest w niej czczony nie Chrystus, ale zdradliwy Mahomet, godzi się, aby toczono w niej walkę w celu jej odzyskania”. Natomiast krucjaty przeciwko innym ludom pogańskim powinny zawsze podlegać ocenie sprawiedliwości podejmowanych wojen.

    Jednak nawet podczas prowadzenia wojny sprawiedliwej każdy, kto w niej walczy, powinien się wystrzegać czynów nieprawych, wiedzionych złą intencją. Wtedy bowiem „owa zła intencja czyni wojnę dla niego niesprawiedliwą”. Każdy walczący w wojnie sprawiedliwej powinien zaś okazać się posłuszeństwem dowódcy oraz męstwem, a więc nie ulegać łatwo sile nieprzyjaciela. Na nim to bowiem spoczywa obrona narodu. Lepiej ponieść śmierć niż zachować się tchórzliwie lub niegodnie rycerza. „Śmierć ciała” jest chwalebna, „śmierć cywilna” – hańbiąca.

    Przedostatni akapit mowy jest podsumowaniem wyraźnie nawiązującym do sytuacji monarchy katolickiego Władysława Jagiełły sprzymierzonego z poganami (Żmudzinami i Litwinami) przeciwko europejskiemu zakonowi rycerskiemu Najświętszej Marii Panny:

    „Kto chce, niech rozumie, że nie jest złe, aby monarcha katolicki w nieuniknionej konieczności wzywał pogan na wojnę sprawiedliwą przeciwko złym chrześcijanom, jeżeli, rozumując po ludzku, inaczej nie może sobie poradzić”. W omawianej mowie Stanisław ze Skarbimierza przygotował argumentację w sporach z Krzyżakami – dyplomatycznych i sądowych – prowadzonych mimo zwycięstwa grunwaldzkiego przez Pawła Włodkowica, który był doktorantem Skarbimierczyka.

    Źródła:

    • Stanisław ze Skarbimierza, Kazanie o wojnie sprawiedliwej i niesprawiedliwej, tłum. L. Ehrlich, [w:] Stanisław ze Skarbimierza, Mowy wybrane o mądrości, opr. M. Korolko, Kraków, 2000.
    • Ludwik Ehrlich, Polski wykład prawa wojny XV w. Kazanie Stanisława ze Skarbimierza ‘De bellis iustis’, Warszawa, 1955.
    • Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, opr. Zespół Biblistów Polskich, Poznań, 1991.
    • Teresa Grabińska, Filozofia wojny, pokoju i bezpieczeństwa. Od Platona do Clausewitza, Wrocław, 2012.
    • św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 16, Miłość, tłum. A. Głażewski, London, 1967.

    Trzeci ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbimierza – od strony jej niezbędności u rządzących, a zwłaszcza u duchownych

    Teresa Grabińska
    Teresa Grabińska
    Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja