More

    Instytucja rodziny i jej wrogowie. Rewolucja francuska, Marks, Engels, Kołłontaj (2)

    Strona głównaIdeeInstytucja rodziny i jej wrogowie. Rewolucja francuska, Marks, Engels, Kołłontaj (2)

    Polecamy w dziale

    Polska – dziedzictwo 40-tu pokoleń

    Pięknie przemówił nasz Prezydent 11 listopada: bez 30 pokoleń tworzących wielką, potężną, piękną ale otwartą I Rzeczpospolitą, nie byłoby kolejnych 5 pokoleń, walczących o jej powrót. Wolność i oddolny sposób zarządzania państwem - Rzeczą Pospolitą - dały nam tę potęgę. Najwyższy czas to przypomnieć

    Pamięć o I Rzeczpospolitej jest niewygodna dla lewicy, pseudo liberałów i pseudo prawicy

    Lokaje globalnych korporacji - lewica, pseudo liberałowie, pseudo prawica - chcą, by Polacy bezrefleksyjnie wykonywali instrukcje władzy i stali się chłopami pańszczyźnianymi globalnej finansjery. Alternatywą jest tożsamość wolnościowa, która może czerpać z tradycji republikańskiej I Rzeczpospolitej

    1/3 ludności Niemiec to migranci

    Prawie 1/3 niemieckiego społeczeństwa i 40% uczniów to migranci, bądź osoby o imigranckim pochodzeniu. Wiele spośród nich nie pracuje i żyje z zasiłków. Nieproporcjonalnie wysoki jest w tej grupie również odsetek przestępców. Jednocześnie Niemcy są drugim najstarszym społeczeństwem na świecie.

    Świat, w którym klasa pracująca przestaje być potrzebna

    Przez wieki klasa rządząca i posiadająca potrzebowała klasy pracującej. Rozwój naukowo-techniczny, automatyzacja, sprawiły, że klasa pracująca staje się zbędna. Pandemia skłoniła kierownictwa firm do pozbywania się ludzi i zastępowania ich maszynami. Co teraz bogacze zrobią z niepotrzebnymi ludźmi?
    Pierwsze feministki (sufrażystki) były przeciwniczkami aborcji. Chciały tylko równych praw obywatelskich. Hasło legalizacji aborcji ściśle wiąże się z komunizmem i jego celem - zniszczeniem starego porządku opartego na rodzinie.

    Walka zwolenników „postępu” i „naukowego światopoglądu”  ze światem „religijnych przesądów” i „starego  porządku społecznego” przejawiała się w różny  sposób. Od oddziaływania na opinię publiczną w środkach masowego przekazu, kulturze, pozyskiwaniu dla „sprawy” ludzi znanych, aktorów, elit intelektualnych, po postulaty wprowadzania przymusu państwowego. Towarzyszyły temu  poszukiwania  nowej, opartej na „nauce” etyce mającej  poprawić  los ludzi.

    Pierwsze zinstytucjonalizowane formy walki ze starym porządkiem przyniosła rewolucja francuska.

    Jakobińska Francja zmierzała do zastąpienia obrzędowości kościelnej świecką. Wprowadzono między innymi instytucję świeckich ślubów, zamiast świąt Bożego Narodzenia propagowano celebrowanie Nowego Roku. Niektórzy radykałowie przygotowywali się by zniszczyć instytucję rodziny.

    Mary Wollstonecraft (1759-1797)  ogłosiła  manifest Obrona Praw Kobiety (A Vindication of the Rights of Woman), w którym zawarła taką oto myśl, że kobiety rodzą się równe z mężczyznami ( co nie wydaje się dziś kontrowersyjne), ale wyciągnęła z tego wniosek że dostają się w niewolę „tyranii rodziny”, a instytucja małżeństwa to „zalegalizowana prostytucja”. Brzmi znajomo?

    Dla osób  znających Manifest  Komunistyczny Fryderyka Engelsa, na pewno. Sama Mary Wollstonecraft wyszła za mąż za amerykańskiego kapitana i zmarła wkrótce  po urodzeniu dziecka. Nie doczekaliśmy się zatem odpowiedzi na pytanie czy małżeństwo i macierzyństwo zmieniły jej poglądy.

    Culte de la Raison – ateistyczny kierunek myśli politycznej rozwijający się podczas rewolucji francuskiej – odrzucając istnienie Boga, głosił potrzebę niszczenia chrześcijaństwa w Europie, pochwałę ludzkiego umysłu i obyczajowy hedonizm. Jego zwolennicy skupieni byli w stronnictwie zwanym Hebertytami. Organizowali tzw. „święta Rozumu”, podczas których odbywały się uliczne parady. Niszczyli i profanowali  przedmioty  kultu religijnego, demolowano  kościoły. W XIX w znaleźli licznych naśladowców i kontynuatorów.

    Koniec wieku XIX i początek XX w obfitował wieloma prądami, których częścią wspólną była kontestacja zastanego porządku społecznego.

    Mariusz Patey
    Mariusz Patey
    Absolwent Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Publicysta specjalizujący się problematyce ekonomii Międzymorza, bezpieczeństwa energetycznego. Były doradca wojewody lubuskiego, były członek rad nadzorczych spółek prawa handlowego związanych z transportem, rozwiązaniami IT dla transportu.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja