back to top
More

    Kłopoty PKP Cargo – kolejny pretekst do antyukraińskiej histerii

    Strona głównaOpinieKłopoty PKP Cargo - kolejny pretekst do antyukraińskiej histerii

    Polecamy w dziale

    List do redakcji

    Publikujemy list od czytelniczki, która poczuła się dotknięta wydźwiękiem felietonu Jana A. Kowalskiego o Sławomirze Mentzenie, w kontekście oceny ludzi z Aspergerem i przeprosiny autora. Dla zainteresowanych objawami: https://www.doz.pl/czytelnia/a12931-Zespol_Aspergera__objawy_diagnoza_i_leczenie

    Michał Probierz i Donald Tusk – dwie twarze porażki

    Donalda Tuska, podobnie jak trenera Probierza, nikt nie ogra w Europie ... przed meczem. Obaj niszczą naszą reprezentację i państwo w interesie komuszego establishmentu przeniesionego z PRL do III RP. Pomagają im wszyscy zainteresowani szybkim zyskiem i ci, którzy chcą by Polska była słaba.

    Wyborcy Trzaskowskiego mają czuć się oszukani

    Tylko tak Donald Tusk może utrzymać jedność Koalicji 13XII i swoje przywództwo. Twarzą powtórnego liczenia głosów stał się Roman Giertych, zagrożony karą więzienia, a teraz zapisany do PO - Partia broni swoich członków jak niepodległości. Wściekłość za "ukradzione" wybory ma utrzymać obóz anty-PiS.

    Matura – egzamin dojrzałości?

    Poziom nauczania w polskich szkołach drastycznie spada. Większość maturzystów, a potem studentów, nie potrafi logicznie myśleć, czytać ze zrozumieniem, poprawnie pisać i wypowiadać się. Dlaczego tak się dzieje? Zamieszczamy kilka uwag odnośnie egzaminu maturalnego tegorocznej absolwentki.
    Rosja wykorzystuje każde wydarzenie do psucia polsko-ukraińskich relacji. Teraz są to kłopoty PKP Cargo. Jaka jest podsunięta w necie rosyjska narracja? - to ukraińska firma jest winna, a nie DB lub Czeskie Drahy

    Rosja wykorzystuje każde wydarzenie, które niepokoi polską opinię publiczną, do psucia polsko-ukraińskich relacji (gdzie są polskie służby?).

    Oto kilka przykładów.  

    Za spadek stawek przewozowych, których przyczyną było spowolnienie w Niemczech, oskarżono mityczną ukraińską konkurencję na rynku kabotażu. Znając jednak dość restrykcyjne podejście krajów europejskich do otwierania swoich rynków usług – w tym usług transportowych – nawet dla firm zarejestrowanych w pozostałych krajach unijnych, można powątpiewać w możliwość ekspansji firm spoza Unii. Badania wykazały nikły udział ukraińskich przedsiębiorstw transportowych w rynku kabotażu. Tym niemniej strach przed mityczną ukraińską konkurencją doprowadził do tego, że polscy przewoźnicy blokowali główne przejścia na granicy polsko-ukraińskiej. 

    Światowy spadek cen zboża wywołany działaniami największego światowego eksportera, jakim jest FR, i brak unijnej polityki wsparcia dla europejskich producentów, pozwoliły rosyjskim ośrodkom dezinformacji odnieść sukces. Przekonały polskich rolników, że źródłem ich problemów jest dumping cenowy ziarna ukraińskiego. Argumentacja była na tyle przekonująca, że wywołała masowe protesty polskich producentów rolnych na granicy polsko-ukraińskiej. 

    Ostatnio, w kontekście kłopotów PKP Cargo, pojawia się informacja, że polski Urząd Transportu Kolejowego zarejestrował ukraińską spółkę. Zaczęto straszyć polskich kolejarzy rzekomym zagrożeniem ze strony ukraińskich kolei.

    Prawdą jest, że po uwolnieniu polskiego rynku kolejowego transportu towarowego w ciągu 8 lat zarejestrowano w Polsce ponad 100 podmiotów zajmujących się przewozami. Koleje ukraińskie wchodzą późno, a ich konkurencyjność w stosunku do unijnych przewoźników, dłużej osadzonych na rynku polskim, jest niewielka. Niemieckie i czeskie firmy, tj. Deutsche Bahn i Czeskie Drahy, mają dostęp do tańszych kapitałów i są lepiej zorganizowane niż koleje ukraińskie. Kryzys w PKP Cargo na pewno nie został wywołany przez Ukrzeleznicę – a takie sugestie padały w internecie[1] i na różnych forach kolejowych. 

    Należy pamiętać, że mimo działań wojennych w 2023 r. polskie firmy zainwestowały na Ukrainie około 700 mln USD[2]. Dla porównania kapitał ukraiński zainwestował w Polsce 8,1 mln USD (dane za rok 2019)[3].

    Polski eksport w 2023 r. wyniósł 11,4 mld USD, a import – 3,34 mld USD, co oznacza dużą nadwyżkę po stronie Polski. Nie grozi nam tym samym wykup polskiej gospodarki przez inwestorów z Ukrainy. Nagłaśniane przez niektóre media przypadki przejęcia polskich firm, mające obrazować rzekomą ekonomiczną kolonizację Polski przez biznes ukraiński, nie świadczą w żaden sposób o faktycznej sytuacji. 

    Ogólny bilans stosunków gospodarczych z Ukrainą jest dla Polski jednoznacznie korzystny. To polski kapitał i polscy eksporterzy są znacznie bardziej aktywni na Ukrainie niż biznes ukraiński w Polsce. Nie powinno to dziwić. Kraj zniszczony wojną, o gospodarce wielkości województwa mazowieckiego, ma ograniczone zasoby kapitałowe. Polski biznes dysponuje znacznie większymi nadwyżkami środków finansowych. Osoby powielające bezwiednie poglądy o rzekomym poważnym zagrożeniu jakie stwarza Ukraina dla polskiej gospodarki, powinny mieć świadomość, że włączają się w wojnę psychologiczną przeciwko Ukrainie, a samo zagrożenie nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. 

    Mariusz Patey 

    Źródła:

    https://www.gov.pl/attachment/af4651da-a6ad-4c41-881b-36701f72fd50 [dostęp: 18.08.2024]

    https://youtube.com/shorts/3R8JPt9nO04?si=BOAOUoQerVs4XOpL [dostęp: 18.08.2024]

    https://www.money.pl/gospodarka/az-9-krajow-przed-polska-dane-banku-ukrainy-daja-do-myslenia-7058998556592768a.html [dostęp: 18.08.2024]

    [1]https://youtube.com/shorts/3R8JPt9nO04?si=BOAOUoQerVs4XOpL [dostęp: 18.08.2024]  

    [2]https://www.money.pl/gospodarka/az-9-krajow-przed-polska-dane-banku-ukrainy-daja-do-myslenia-7058998556592768a.html [dostęp: 18.08.2024]  

    [3]https://www.gov.pl/attachment/af4651da-a6ad-4c41-881b-36701f72fd50 [dostęp: 18.08.2024]

    Mariusz Patey
    Mariusz Patey
    Absolwent Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Publicysta specjalizujący się problematyce ekonomii Międzymorza, bezpieczeństwa energetycznego. Były doradca wojewody lubuskiego, były członek rad nadzorczych spółek prawa handlowego związanych z transportem, rozwiązaniami IT dla transportu.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja