More

    Ryszard Kapuściński: Talent w służbie propagandy

    Strona głównaOpinieRyszard Kapuściński: Talent w służbie propagandy

    Polecamy w dziale

    W Nigerii morduje się 10 000 chrześcijan rocznie

    W Nigerii zabijanych jest każdego roku 10 000 wyznawców Chrystusa. Zabijają ich zdeklarowani muzułmanie, zwani nie wiedzieć czemu islamistami. Donald Trump mówi: stop! Jeżeli nie przestaniecie, wkroczymy zbrojnie i zrobimy porządek. Chciałoby się powiedzieć: nareszcie!

    Brudna brukselka

    Sprowadzona żywność będzie bezkonkurencyjna zarówno cenowo, jak i „ekologicznie”, bo kto tę „ekologiczność” sprawdzi? No, chyba nie właściciele supermarketów!

    Jakim potencjałem militarnym dysponuje Polska?

    Cerkiew rosyjska ogłosiła agresję na Ukrainę świętą wojną z satanistycznym zachodem i zapowiedziała, że po „wyzwoleniu” Ukrainy, Rosja nie tylko wchłonie Ukrainę i Białoruś, ale będzie „wyzwalać” kolejne kraje. W opinii rosyjskiej cerkwi Rosja to świecki mesjasz walczący z zachodnim zepsuciem.

    Angela Merkel wreszcie mówi prawdę

    Słowa powszechnego oburzenia rozległy się w Polsce po słowach Angeli Merkel. Niepotrzebnie. Była kanclerz wreszcie powiedziała prawdę. Pokazała nową odsłonę starej niemieckiej Realpolitik w stosunku do Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej, traktowanej przez oba państwa jako pole do własnej ekspansji
    Zainspirowany wizytą w Red Terror Martyrs' Memorial Museum w Addis Abebie, instytucji dokumentującej ogrom zbrodni komunistycznych w Etiopii, postanowiłem przypomnieć postać Ryszarda Kapuścińskiego - jednego z najwybitniejszych polskich reporterów, częściowo na usługach komunistycznego reżimu.

    Zainspirowany wizytą w Red Terror Martyrs’ Memorial Museum w Addis Abebie, instytucji dokumentującej ogrom zbrodni komunistycznych w Etiopii, postanowiłem przypomnieć postać Ryszarda Kapuścińskiego.

    Ryszard Kapuściński, jeden z najwybitniejszych polskich reporterów XX wieku, budzi zarówno podziw, jak i kontrowersje. Jego twórczość, łącząca literacki kunszt z obserwacją rzeczywistości, zyskała międzynarodowe uznanie. Jednak analiza jego pracy w kontekście realiów PRL oraz zimnowojennej rywalizacji rodzi pytanie: czy był on narzędziem komunistycznej propagandy skierowanej przeciwko Zachodowi? 

    Otóż zdolny twórca, jakim niewątpliwie był Kapuściński, był groźniejszy od typowego propagandysty dzięki swojej wiarygodności i subtelności, które maskowały ideologiczne zaangażowanie.

    Kapuściński działał w ramach Polskiej Agencji Prasowej (PAP), instytucji podporządkowanej PZPR, co umożliwiło mu podróże do Afryki, Ameryki Łacińskiej i Azji. W odróżnieniu od przeciętnego obywatela PRL, ograniczonego biurokracją i brakiem środków, reporter korzystał z państwowego wsparcia – funduszy, paszportów i kontaktów. Jego książka “Cesarz”, opisująca upadek Hajle Selassie w Etiopii, ukazuje autorytarny reżim w sposób zgodny z narracją Dergu i bloku wschodniego, pomijając zbrodnie junty, takie jak Czerwony Terror^[1]^. Taka selektywność sugeruje, że jego relacje mogły wspierać interesy komunistyczne, nawet jeśli nie były jawnie agitacyjne.

    Wiarygodność Kapuścińskiego wynikała z jego talentu literackiego i umiejętności budowania ludzkich historii. W przeciwieństwie do topornych propagandystów, operujących hasłami, tworzył subtelne narracje, które trafiały do szerokiej publiczności, także na Zachodzie. W “Wojnie futbolowej” krytykował nierówności społeczne w Ameryce Łacińskiej, implicite wskazując na winę USA, co harmonizowało z antyimperialistyczną retoryką ZSRR^[2]^. Jednocześnie unikał opisywania represji w krajach prosowieckich, co wzmacniało jednostronność jego przekazu.

    Ten kontrast między talentem a tendencyjnością czynił go szczególnie użytecznym dla komunistycznej machiny informacyjnej. Zdolny twórca może maskować manipulację pod pozorem sztuki, co utrudnia odbiorcom krytyczną ocenę. W odróżnieniu od prymitywnej propagandy, łatwo rozpoznawalnej jako fałsz, jego prace zakorzeniały się w kulturze, wywierając długotrwały wpływ. 

    Historyczne przykłady, jak Leni Riefenstahl w służbie nazizmu, pokazują, że artyści o wybitnych zdolnościach są groźniejsi od zwykłych agitatorów, bo ich dzieła zyskują moralną ambiwalencję i szerszy zasięg^[3]^.

    Nie jest jasne, czy Kapuściński świadomie służył propagandzie. Jego biograf, Artur Domosławski, sugeruje, że działał w ramach systemu z pragmatyzmu, balansując między niezależnością a konformizmem^[4]^. W realiach PRL, gdzie cenzura i presja SB były normą, nawet krytyczne umysły musiały dostosować się do oczekiwań władzy. Fakt, że inni dziennikarze i pisarze bloku wschodniego – od korespondentów TASS po polskich reporterów PAP – uczestniczyli w podobnych działaniach, wskazuje na powszechność tego zjawiska^[5]^.

    Podsumowując, Kapuściński był wygodnym narzędziem komunistycznej propagandy dzięki skupieniu na wadach rządów niekomunistycznych i pomijaniu zbrodni reżimów socjalistycznych. Jego talent czynił go groźniejszym od przeciętnego propagandysty, bo łączył manipulację z artystyczną wiarygodnością. Teza ta nie umniejsza jego literackich osiągnięć, lecz podkreśla, jak zdolności twórcze mogą być wykorzystywane w służbie ideologii.

    Mariusz Patey 

    Bibliografia

    1. Domosławski, Artur. Kapuściński non-fiction. Warszawa: Świat Książki, 2010.
    2. Kapuściński, Ryszard. Cesarz. Warszawa: Czytelnik, 1978.
    3. Kapuściński, Ryszard. Wojna futbolowa. Warszawa: Czytelnik, 1978.
    4. Marcus, Harold G. A History of Ethiopia. Berkeley: University of California Press, 1994.
    5. Andrew, Christopher, i Vasili Mitrokhin. The Mitrokhin Archive: The KGB in Europe and the West. Londyn: Penguin Books, 1999.

    Przypisy.

    ^[1]^ Harold G. Marcus, A History of Ethiopia (Berkeley: University of California Press, 1994), 197–200.
     ^[2]^ Ryszard Kapuściński, Wojna futbolowa (Warszawa: Czytelnik, 1978), 45–60.
     ^[3]^ Christopher Andrew i Vasili Mitrokhin, The Mitrokhin Archive: The KGB in Europe and the West (Londyn: Penguin Books, 1999), 310–315.
     ^[4]^ Artur Domosławski, Kapuściński non-fiction (Warszawa: Świat Książki, 2010), 245–260.
     ^[5]^ Andrew i Mitrokhin, The Mitrokhin Archive, 298–302.

    Mariusz Patey
    Mariusz Patey
    Absolwent Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Publicysta specjalizujący się problematyce ekonomii Międzymorza, bezpieczeństwa energetycznego. Były doradca wojewody lubuskiego, były członek rad nadzorczych spółek prawa handlowego związanych z transportem, rozwiązaniami IT dla transportu.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja