back to top
More

    Trzeci ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbimierza – od strony jej niezbędności u rządzących, a zwłaszcza u duchownych

    Strona głównaIdeeTrzeci ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbimierza - od strony jej niezbędności...

    Polecamy w dziale

    Niemcy wymordowali miliony Polaków, bo Hitler wierzył w brednie globalistów

    Z Mein Kampf Hitlera wynika, że jednym z powodów zbrodniczej agresji na Polskę w 1939 roku była jego wiara w brednie globalistów o przeludnieniu. Dla wyżywienia Niemców należało zdobyć nowe terytoria. Dziś globaliści też głoszą hasło o ograniczonych zasobach i proponują równie ciekawe rozwiązania.

    Wspomnienia kobiety prześladowanej za porzucenie islamu

    Rząd PO i spółki tworzy infrastrukturę, by przyjąć w Polsce miliony nielegalnych imigrantów, którzy dziś terroryzują Europę Zachodnią. Wielu z nich jest ukształtowana przez ekstremizm islamski. Tam gdzie rządzą ekstremiści, kobiety nie mają wolności decydowania o sobie, są niewolnicami mężczyzn.

    Stanowisko Katolickich lekarzy w sprawie zabójstwa dziecka w Oleśnicy

    STANOWISKO KATOLICKICH STOWARZYSZEŃ MEDYCZNYCH w sprawie zabójstwa prenatalnego w Szpitalu w Oleśnicy dziecka, u którego rozpoznano przed urodzeniem chorobę genetyczną.

    Wielowiekowy imperializm niemiecki

    Nie zrozumiemy bieżącej polityki bez poznania i zrozumienia przeszłości. Jeżeli dziś chcemy zrozumieć politykę Unii Europejskiej pod niemieckim przewodem (również wobec Polski), to powinniśmy zacząć od zrozumienia fenomenu wielowiekowego niemieckiego imperializmu. Do tego zachęca nas Autor (red.).
    Przedstawia się przełożenie antyczno-chrześcijańskiej koncepcji mądrości na praktykę polityczną i na formację duchową, rozwijane przez Stanisława ze Skarbimierza – uczonego i królewskiego doradcę z przełomu XIV i XV w.

    Myślenie intuicyjne u Stagiryty w istotny sposób uzupełnia zdolności umysłu do rozpoznawania prawdy i czynienia dobra. Cel ten również przyświeca mądrości (sapientia) u św. Tomasza z Akwinu w Sumie teologicznej, przy czym arystotelesowska cnota połączonej mądrości praktycznej i teoretycznej jest raczej bliska Tomaszowej roztropności (prudentia). Tomaszowa mądrość zaś nabiera znaczenia teologicznego i jest pochodną miłości czyli najwyższej cnoty teologalnej. Dlatego brak mądrości Skarbimierczyk nazywał grzechem. U Arystotelesa myślenie intuicyjne jest wrodzone, u Tomasza zaś chrześcijańska mądrość jest „darem Ducha Świętego”.

    Nie tylko w tradycji kultury europejskiej rządzący powinni się odznaczać mądrością. Ta konieczność występuje np. w starochińskim taoizmie, przekazanym przez Laozi (Lao Tsy) w Dao de jing (Tao te ching), gdzie jest napisane, że „[c]i, którzy pragną opanować świat i biorą się do działania, (…) nie dopną swego, ponieważ świat jest naczyniem duchów i bogów i nie można go posiąść podejmując jakieś działanie”. Podobnie jak w średniowiecznej Europie, tak i w starożytnych Chinach pośrednikami między niebem a ziemią byli kapłani i równocześnie sprawowali oni władzę świecką. Taoistyczny mędrzec (zhengren, shengren) „jest opiekunem podwładnych, sprawuje pieczę ojcowską nad nimi, bierze na siebie odpowiedzialność za ich los. Dąży do ich doskonalenia w przybliżaniu tajemnicy tao [dao]”. A owo powstrzymanie się od działania przytoczone w słowach Laozi, czyli taoistyczna cnota wu wei, oznacza tu nieingerowanie w naturalny porządek rzeczy, a w przypadku rządzących to całkowita rezygnacja z dóbr osobistych na poświęceniu się rozwojowi duchowemu i rzeczom publicznym.

    Współcześni kapłani Kościoła nie sprawują władzy politycznej, ale dalej sprawują rząd dusz. Kształtowanie duchowości jest zaś – jak uczył Skarbimierczyk – pierwszym powołaniem kapłanów. Czas obecny, nie tylko w Europie, ale już i w Polsce, jest naznaczony kryzysem kapłaństwa. W latach 90. XX w. Jan Paweł II polskich biskupów ostrzegał słowami z jego publikacji Dar i Tajemnica: „Świat dzisiejszy woła o kapłanów świętych! Tylko kapłan święty może stać się w dzisiejszym, coraz bardziej zsekularyzowanym świecie przejrzystym świadkiem Chrystusa i Ewangelii (…) Kapłan może być przewodnikiem i nauczycielem o tyle, o ile stanie się autentycznym świadkiem”.

    Źródła

    • Stanisław ze Skarbimierza, Mowy wybrane o mądrości (Sermones selecti de sapientia), tłum. B. Chmielowska, L. Ehrlich i in., opr. M. Korolko, Kraków 2001.
    • Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 2007.
    • św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 16 – Miłość, tłum. A. Głażewski i t. 17 – Roztropność, tłum. S. Bełch, London 1967 i 1964.
    • Laozi, Księga dao i de, opr. Wang Bi, tłum. A.I. Wójcik, Kraków 2006.
    • Teresa Grabińska, ‘Shengren’ strzegący bezpieczeństwa personalnego i wspólnoty, [w:] Specyfika, wyzwania i paradygmaty bezpieczeństwa Azji, red. J. Marszałek-Kawa i P. Tomaszewski, Toruń 2018.
    • Jan Paweł II, Dar i Tajemnica, Kraków 1996.

     

    Teresa Grabińska
    Teresa Grabińska
    Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja