back to top
More

    Trzeci ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbimierza – od strony jej niezbędności u rządzących, a zwłaszcza u duchownych

    Strona głównaIdeeTrzeci ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbimierza - od strony jej niezbędności...

    Polecamy w dziale

    Wyzwania stojące przed Polską

    Musimy zrobić rachunek zysków i strat, nie dla formacji politycznej, nie dla własnego środowiska, nie pod kątem karier tych czy innych osób, ale dla dobra narodu i państwa. Powinniśmy przeanalizować ewentualne skutki wyjścia z UE.

    Refleksje na Boże Narodzenie

    Koniecznie karp, prezenty pod choinkę, jeszcze opłatek, odpalić kolędy i możemy świętować. Czym jest Boże Narodzenie dziś? Na naszych oczach upada cywilizacja zbudowana na nauce Chrystusa. Powrót do źródeł to jedyny nasz ratunek.

    Paweł Zastrzeżyński, Nim kur zapieje… (list otwarty do Prezydenta RP Andrzeja Dudy)

    PAD wbrew swoim zapowiedziom z kampanii wyborczej 2015, podpisał Ustawę o finansowaniu in vitro. Przeciwko było tylko 100 posłów PiS (194). Pozostali, jak MM byli za, lub wstrzymali się, jak JK. Dlaczego zostaliśmy oszukani? (red)

    Wszystkich Świętych Obcowanie

    1 listopada przypomina nam trzy prawdy. 1. Że święci nadal żyją, chociaż fizycznie nie ma ich już wśród nas. 2. Istnieje życie inne od tu i teraz. 3. A skoro tak, to istnieje dawca życia na tyle mocny, że pozwala umarłym żyć dalej.
    Przedstawia się przełożenie antyczno-chrześcijańskiej koncepcji mądrości na praktykę polityczną i na formację duchową, rozwijane przez Stanisława ze Skarbimierza – uczonego i królewskiego doradcę z przełomu XIV i XV w.

    Myślenie intuicyjne u Stagiryty w istotny sposób uzupełnia zdolności umysłu do rozpoznawania prawdy i czynienia dobra. Cel ten również przyświeca mądrości (sapientia) u św. Tomasza z Akwinu w Sumie teologicznej, przy czym arystotelesowska cnota połączonej mądrości praktycznej i teoretycznej jest raczej bliska Tomaszowej roztropności (prudentia). Tomaszowa mądrość zaś nabiera znaczenia teologicznego i jest pochodną miłości czyli najwyższej cnoty teologalnej. Dlatego brak mądrości Skarbimierczyk nazywał grzechem. U Arystotelesa myślenie intuicyjne jest wrodzone, u Tomasza zaś chrześcijańska mądrość jest „darem Ducha Świętego”.

    Nie tylko w tradycji kultury europejskiej rządzący powinni się odznaczać mądrością. Ta konieczność występuje np. w starochińskim taoizmie, przekazanym przez Laozi (Lao Tsy) w Dao de jing (Tao te ching), gdzie jest napisane, że „[c]i, którzy pragną opanować świat i biorą się do działania, (…) nie dopną swego, ponieważ świat jest naczyniem duchów i bogów i nie można go posiąść podejmując jakieś działanie”. Podobnie jak w średniowiecznej Europie, tak i w starożytnych Chinach pośrednikami między niebem a ziemią byli kapłani i równocześnie sprawowali oni władzę świecką. Taoistyczny mędrzec (zhengren, shengren) „jest opiekunem podwładnych, sprawuje pieczę ojcowską nad nimi, bierze na siebie odpowiedzialność za ich los. Dąży do ich doskonalenia w przybliżaniu tajemnicy tao [dao]”. A owo powstrzymanie się od działania przytoczone w słowach Laozi, czyli taoistyczna cnota wu wei, oznacza tu nieingerowanie w naturalny porządek rzeczy, a w przypadku rządzących to całkowita rezygnacja z dóbr osobistych na poświęceniu się rozwojowi duchowemu i rzeczom publicznym.

    Współcześni kapłani Kościoła nie sprawują władzy politycznej, ale dalej sprawują rząd dusz. Kształtowanie duchowości jest zaś – jak uczył Skarbimierczyk – pierwszym powołaniem kapłanów. Czas obecny, nie tylko w Europie, ale już i w Polsce, jest naznaczony kryzysem kapłaństwa. W latach 90. XX w. Jan Paweł II polskich biskupów ostrzegał słowami z jego publikacji Dar i Tajemnica: „Świat dzisiejszy woła o kapłanów świętych! Tylko kapłan święty może stać się w dzisiejszym, coraz bardziej zsekularyzowanym świecie przejrzystym świadkiem Chrystusa i Ewangelii (…) Kapłan może być przewodnikiem i nauczycielem o tyle, o ile stanie się autentycznym świadkiem”.

    Źródła

    • Stanisław ze Skarbimierza, Mowy wybrane o mądrości (Sermones selecti de sapientia), tłum. B. Chmielowska, L. Ehrlich i in., opr. M. Korolko, Kraków 2001.
    • Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 2007.
    • św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 16 – Miłość, tłum. A. Głażewski i t. 17 – Roztropność, tłum. S. Bełch, London 1967 i 1964.
    • Laozi, Księga dao i de, opr. Wang Bi, tłum. A.I. Wójcik, Kraków 2006.
    • Teresa Grabińska, ‘Shengren’ strzegący bezpieczeństwa personalnego i wspólnoty, [w:] Specyfika, wyzwania i paradygmaty bezpieczeństwa Azji, red. J. Marszałek-Kawa i P. Tomaszewski, Toruń 2018.
    • Jan Paweł II, Dar i Tajemnica, Kraków 1996.

     

    Teresa Grabińska
    Teresa Grabińska
    Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja