back to top
More

    Trzeci ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbimierza – od strony jej niezbędności u rządzących, a zwłaszcza u duchownych

    Strona głównaIdeeTrzeci ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbimierza - od strony jej niezbędności...

    Polecamy w dziale

    Wyzwania stojące przed Polską

    Musimy zrobić rachunek zysków i strat, nie dla formacji politycznej, nie dla własnego środowiska, nie pod kątem karier tych czy innych osób, ale dla dobra narodu i państwa. Powinniśmy przeanalizować ewentualne skutki wyjścia z UE.

    Refleksje na Boże Narodzenie

    Koniecznie karp, prezenty pod choinkę, jeszcze opłatek, odpalić kolędy i możemy świętować. Czym jest Boże Narodzenie dziś? Na naszych oczach upada cywilizacja zbudowana na nauce Chrystusa. Powrót do źródeł to jedyny nasz ratunek.

    Paweł Zastrzeżyński, Nim kur zapieje… (list otwarty do Prezydenta RP Andrzeja Dudy)

    PAD wbrew swoim zapowiedziom z kampanii wyborczej 2015, podpisał Ustawę o finansowaniu in vitro. Przeciwko było tylko 100 posłów PiS (194). Pozostali, jak MM byli za, lub wstrzymali się, jak JK. Dlaczego zostaliśmy oszukani? (red)

    Wszystkich Świętych Obcowanie

    1 listopada przypomina nam trzy prawdy. 1. Że święci nadal żyją, chociaż fizycznie nie ma ich już wśród nas. 2. Istnieje życie inne od tu i teraz. 3. A skoro tak, to istnieje dawca życia na tyle mocny, że pozwala umarłym żyć dalej.
    Przedstawia się przełożenie antyczno-chrześcijańskiej koncepcji mądrości na praktykę polityczną i na formację duchową, rozwijane przez Stanisława ze Skarbimierza – uczonego i królewskiego doradcę z przełomu XIV i XV w.

    Przywódca duchowy powinien być przede wszystkim duszpasterzem, który w ostateczności jest gotów złożyć nawet „życie swoje dla ocalenia owiec”. Duszpasterstwo jest najczcigodniejszą posługą, prawdziwym naśladownictwem ziemskiej drogi Chrystusa. Skarbimierczyk odtworzył fundament duszpasterstwa w 10 zasadach:

    • stała troska o kondycję Kościoła,
    • ukazywanie wiernym wzorów świętości, również własnym postępowaniem,
    • dobieranie odpowiednich pomocników (także świeckich) w misji krzewienia wiary,
    • odważne konfrontowanie z władzą świecką zasad prawa bożego,
    • wzywanie do nawrócenia się,
    • pomaganie potrzebującym środków do życia,
    • wypełnianie posługi duszpasterskiej i pomaganie tym oddalonym od systematycznie działających placówek Kościoła,
    • wymierzanie sprawiedliwych i surowych kar (kościelnych lub wedle prawa stanowionego) za grzechy ciężkie,
    • minimalizowanie wpływu głoszących demoralizujące ideologie,
    • szczera stała modlitwa za cały lud boży.

    Zasady te odnaleźć można już w Starym Testamencie. Dlatego przy ich formułowaniu Skarbimierczyk odwoływał się do zarówno do listów św. Pawła do Koryntian, do Efezjan i do Rzymian oraz do Ewangelii św. Mateusza, jak i do Ksiąg Wyjścia, Machabejskiej, Królewskiej, Liczb, Samuela, Izajasza, Mądrości.

    W drugiej części mowy Skarbimierczyk zwrócił się wprost do duchownych, aby zrobili rachunek sumienia, czy i na ile przestrzegają wymienionych zasad. Wielokrotnie powtarzał w zestawieniu z różnymi frazami motto całej mowy: „Miłujcie światło mądrości, którzy przewodzicie narodom”. Jasno wyrażał zgorszenie przestrogą: „Niech zastanowi się katolicki władca albo przywódca, czy jemu przystoi, aby ustanawiał na przewodników duchowych nie mędrców, ale niedojrzałych, ignorantów, zniewieściałych i lubiących popijać”.

    Ktoś mógłby skwitować rozważania Stanisława ze Skarbimierza, że nienowe, że mimo upominań niezbyt skuteczne, co po ok. 150. latach potwierdziło się buntem reformacyjnym, że współczesny Kościół nadal cierpi na wskazywane wady przywództwa. Gdy jednak z perspektywy tysiącleci, także w ujęciu innych kultur, spojrzy się na potrzebę mądrości podnoszoną w omawianej, ale w innych mowach Skarbimierczyka, to widać ich wagę i konieczność stałej dbałości o pielęgnowanie tej – po arystotelesowsku – dzielności dianoetycznej (intelektualnej).

    Mądrości Arystoteles poświęcił 6. księgę Etyki nikomachejskiej. Mądrość jest tu jedną z trwałych dyspozycji rozumnej części arystotelesowskiej duszy, która jest ukierunkowana na poznanie prawdy. Wśród tych dyspozycji, obok sprawności technicznej, wiedzy naukowej i myślenia intuicyjnego, Stagiryta wyróżnił: rozsądek czyli mądrość praktyczną i mądrość teoretyczną czyli filozoficzną. Mądrość filozoficzna (sofia) to dyspozycja do ogólnego ujmowania wszelkiej wiedzy, opartej na przyjętych założeniach o bycie, poznaniu i działaniu. Mądrość praktyczna pozwala na formułowanie twierdzeń (mniemań, opinii), które z kolei usprawniają rozsądzanie i skuteczne działanie (także w polityce).

    Mądrość filozoficzna jest podobna do wiedzy naukowej, gdyż obie swe tezy przyjmują w wyniku dowodzenia (dyskursu) i obie, podobnie jak i mądrość praktyczna, nie są w stanie „ujmować najwyższych zasad”. Te bowiem są przedmiotem innej trwałej dyspozycji duszy rozumnej, czyli myślenia intuicyjnego. Jest ono zdolnością wrodzoną (inaczej niż mądrość) i ma za przedmiot „rzeczy ostateczne”, czyli „najogólniejsze pojęcia, jak i ostateczne terminy”, np. wieczność. Skoro jednak „[m]ędrzec musi (…) wiedzieć to, co najwyższych zasad wynika, lecz nadto też znać prawdę o samych tych zasadach”, to dopiero połączenia tych trzech dyspozycji czyni człowieka arystotelesowskim mędrcem. I choć do rządzenia (kierowania) potrzebna jest mądrość praktyczna, bo to ona pozwala przełożyć wiedzę teoretyczną (powstałą jako owoc mądrości filozoficznej, wiedzy naukowej i myślenia intuicyjnego) na dobro działania, to – wg Arystotelesa – bardziej fundamentalna jest wiedza teoretyczna, bez której nie sposób nic dobrze przedsięwziąć.

    Teresa Grabińska
    Teresa Grabińska
    Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja