back to top
More

    Ósmy ogląd mądrości według Stanisława ze Skarbimierza – od strony powinności i poszanowania dobra wspólnego

    Strona głównaIdeeÓsmy ogląd mądrości według Stanisława ze Skarbimierza – od strony powinności...

    Polecamy w dziale

    Wyzwania stojące przed Polską

    Musimy zrobić rachunek zysków i strat, nie dla formacji politycznej, nie dla własnego środowiska, nie pod kątem karier tych czy innych osób, ale dla dobra narodu i państwa. Powinniśmy przeanalizować ewentualne skutki wyjścia z UE.

    Refleksje na Boże Narodzenie

    Koniecznie karp, prezenty pod choinkę, jeszcze opłatek, odpalić kolędy i możemy świętować. Czym jest Boże Narodzenie dziś? Na naszych oczach upada cywilizacja zbudowana na nauce Chrystusa. Powrót do źródeł to jedyny nasz ratunek.

    Paweł Zastrzeżyński, Nim kur zapieje… (list otwarty do Prezydenta RP Andrzeja Dudy)

    PAD wbrew swoim zapowiedziom z kampanii wyborczej 2015, podpisał Ustawę o finansowaniu in vitro. Przeciwko było tylko 100 posłów PiS (194). Pozostali, jak MM byli za, lub wstrzymali się, jak JK. Dlaczego zostaliśmy oszukani? (red)

    Wszystkich Świętych Obcowanie

    1 listopada przypomina nam trzy prawdy. 1. Że święci nadal żyją, chociaż fizycznie nie ma ich już wśród nas. 2. Istnieje życie inne od tu i teraz. 3. A skoro tak, to istnieje dawca życia na tyle mocny, że pozwala umarłym żyć dalej.
    Poniżej prezentujemy ósmy ogląd mądrości - o dobru wspólnym - Stanisława ze Skarbimierza, uczonego i doradcy królewskiego z XIV/XV wieku. Twórcy polskiej szkoły dyplomacji, prekursora prawa międzynarodowego oraz zasady tolerancji.

    Drugim warunkiem bezpieczeństwa państwa i jednocześnie powinnością dbania o dobro wspólne jest wskazywana już zgoda w rzeczypospolitej. Zgoda nie tylko umacnia wewnętrznie wspólnotę, lecz jest źródłem siły państwa w stosunku do czynników zewnętrznych: „straszni będziecie dla wrogów, gdy najpierw staniecie się jednomyślni i i zgodni”. Dlatego zewnętrzni wrogowie państwa są żywotnie zainteresowani w zaprowadzaniu wśród obywateli różnego rodzaju podziałów kulturowych, ideologicznych, społecznych i politycznych. Sama różnorodność poglądów nie jest niebezpieczna dopóty, dopóki służy wzbogaceniu niematerialnej i materialnej struktury państwa. Staje się jednak groźna, gdy poszczególne grupy wyobcowują się z poszanowania dobra wspólnego.

    Zgoda w państwie jest świadectwem mądrości rządzących i rządzonych i jest ważniejsza niż oręże wojenne, jak głosił Skarbimierczyk w omawianej już w tym cyklu mowie.

    Niebezpieczne schaotyzowanie poglądów obywateli zwłaszcza w ustroju demokratycznym, gdy nie zostanie w odpowiedni sposób opanowane, doprowadzić może do rozpadu państwa, podobnie jak długotrwałe rządy totalitarne prowadzą do tego w wyniku buntu wewnętrznego. W państwach, w których nie ma zgody, trudno też wyłonić dobrych doradców, a ci – jak wielokrotnie podkreślał Skarbimierczyk – są koniecznym filarem jego potęgi.

    Trzecim warunkiem pomyślnego trwania i rozwoju rzeczypospolitej jest organiczność struktury państwa. tzn. gdy wszystkie jego części harmonijnie z sobą współdziałają.

    Oczywiście jest to zarówno skutek, jak i przyczyna zgody w państwie. W relacji władza – obywatel wyraża się owa organiczność „szczerym zaufaniem mieszkańców” do rządzących. Zapaść państwa, podobnie jak zapaść organizmu biologicznego powoduje osłabienie organów składowych i niszczenie ich poszczególnych funkcji, a objawem tego jest – jak pisał Skarbimierczyk – „stygnięcie uczuć wzajemnych pośród jej [społeczności państwa] członków, przywłaszczanie sobie powinności jednych przez drugich, rozbicie na wiele odłamów i stronnictw, gdy nie uświadczysz ni prawdy, ni sprawiedliwości, lecz jedynie tyrańskie zapędy władcy, którym «jest prostak i gdzie książęta już z rana ucztują», gdy naczelnikami państw i miast «wspólnicy złodziei», a sędziami wspólnicy zdrajców [por. Koh 10,16; Iz 1, 23]”.

    O ile w przypadku organizmu biologicznego radykalnie usuwa się części, które powodują zakażenie lub degenerację, to podobna operacja na zdemoralizowanych częściach organizmu państwowego nie jest możliwa.

    Dlatego nie do zastąpienia jest działanie profilaktyczne i prewencyjne, jakim jest odpowiednie wychowanie i dbałość o wyższą kulturę, zawczasu synchronizujące czynności części.

    Czwartym warunkiem gwarancji bezpieczeństwa państwa są dobrani przez rządzących dobrzy doradcy. Konieczna jest w tym przypadku wspomniana zgoda, ale również dojrzałość w mądrości kandydatów na doradców, której nabywa się zwykle w późniejszym wieku. W pismach Kato Starszy czyli o starości Cyceron pouczał słowami tytułowego bohatera: „nie siłą ciała, szybkością, zwinnością wielkich rzeczy dokazujemy, ale radą, powagą, mądrym zdaniem, które w starości nie tylko nas nie opuszczają, ale owszem pomnażać się zwykły”. Podpora państwa w postaci dobrych doradców pozwala przewidywać konflikty (także zbrojne) i im w porę zapobiegać, w myśl priorytetu mądrości wobec oręża wojennego.

    Ostatnią piątą zasadą konieczną do pielęgnowania i rozwijania dobra publicznego oraz dbałości o bezpieczeństwo państwa są mądrze wytyczone cele, urzeczywistniane przez rządzących w sposób ciągły i systematyczny. W tym zadaniu wspierać powinni władzę wszyscy obywatele, a przynajmniej większa ich część. Jeśli zaś nie będzie przemożnej zgody w tym dążeniu, jeśli poszczególni obywatel zbyt powszechnie będą nastawieni na realizację swoich prywatnych celów, to państwu grozi dezintegracja lub upadek.

    Skarbimierczyk ostatnie zdania omawianej mowy sformułował w postaci postulatu skierowanego do ogółu obywateli:

    Niech zatem wszystkie członki społeczności żyją wspierając się wzajemnie, niech jeden nie krzywdzi drugiego, niech każdy oddaje drugiemu, co mu się należy. I tak niech znajdują mądrość i niech dochodzą do mądrości, którą jest Bóg. Czego niechaj nam użyczy.

    Teresa Grabińska

    Bibliografia

    • Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa, Wydaw. Nauk. PWN, 2007.
    • Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, [w:] Dzieła wszystkie, tom 6, Warszawa, Wydaw. Nauk. PWN, 2001.
    • Marek Tuliusz Cycero, Wybór pism naukowych, tłum. K. Wisłocka-Remerowa, Warszawa, Wyd. De Agostini – Ediciones Altaya, 2002.
    • Marek Tuliusz Cycero, Pisma filozoficzne, cz. II, tłum. E. Rykaczewski, Poznań, Wyd. Biblioteka Kórnicka, 1879.
    • Teresa Grabińska, Szósty ogląd mądrości wg Stanisława ze Skarbmierza – od strony jej pierwszeństwa przed orężem wojennym, [w:] https://abcniepodleglosc.pl/idee/szosty-oglad-madrosci-wedlug-stanislawa-ze-skarbimierza-od-strony-jej-pierwszenstwa-przed-orezem-wojennym/teresa-grabinska/3921 [17.05.2022].
    • Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, tłum. oprac. przez Zespół Biblistów Polskich, Poznań, Wydaw. Pallotinum, 1991.
    • Stanisław ze Skarbimierza, Mowy wybrane o mądrości (Sermones selecti de sapientia), tłum. B. Chmielowska, L. Ehrlich i in., opr. M. Korolko, Kraków, Wydaw. ARCANA, 2000.
    • Adolf. E. Szołtysek, Filozofia wychowania moralnego, Kraków, Ofic. Wydaw. „Impuls”, 2009.
    Teresa Grabińska
    Teresa Grabińska
    Dr hab., prof. akademicki. Autorka ponad 350prac naukowych, publikowanych w Polsce i za granicą, poświęconych fizyce, filozofii i sekuritologii. Wśród publikacji znajduje się 12 monografii autorskich i 27 monografii zbiorowych pod jej naukową redakcją albo współredakcją.

    Ostatnie wpisy autora

    Nowa Konstytucja